Christian von Koenigsegg, de 40-jarige oprichter van het Zweedse merk, legt haarfijn uit hoe ze de strijd aangaan met onafgeveerde massa. Zo maakt Koenigsegg zijn velgen van carbon fiber.
Koenigsegg maakt al sinds de Agera S velgen van carbon fiber. Ze zeggen daarmee de enige producent te zijn die dit toepast op productie-auto’s. Iets dat we niet kunnen ontkennen. Zelfs de CF-specialisten bij Pagani wagen zich er nog niet aan en vertrouwen nog altijd op aluminium
De video van Drive laat zien hoe de lappen met voorgeïmpregneerde koolstofvezels in een negatieve mal worden gelegd en vorm krijgen. In deze toestand kunnen de kleverige plakken nog worden bijgesneden. Daarna gaat de 19-inch hoge en 10-inch brede velg de autoclaaf in, waar het het polymeer door warmte keihard wordt en laminaatlagen onder hoge druk tegen elkaar worden geperst. Een vacuüm zorgt er voor dat er geen lucht in het koolstofvezel achterblijft.
Door de sterkte kunnen velgen hol blijven, en zijn ze in het geval van Koenigsegg 40% lichter dan de aluminium variant. Eén enkele velg weegt 5,9 kg. Serieus licht. Het is dan ook best surrealistisch om Christian een velg van dergelijk formaat met één vinger op te zien tillen.
De velgen in de video( rijk MEDIA) worden gemaakt voor de Agera One:1, een auto die 440 km/u moet kunnen aantikken en waarbij iedere gram minder telt. Zeker bij ongafgeveerde onderdelen.
Zo maakt Koenigsegg zijn velgen van carbon fiber