Bijna alles is connected en vrijwel iedereen heeft een apparaat met internetverbinding in de broekzak. We kopen ons online helemaal suf en tetteren daarover op de sociale media. Maar waarom kopen we nog maar zo weinig auto’s online? Wanneer gaan we massaal online auto’s kopen?
Capgemini heeft een onderzoek naar de invloed van online binnen de auto-industrie uitgevoerd, waarvoor meer dan 10.000 consumenten uit tien landen zijn ondervraagd. In het forse rapport staan een aantal interessante bevindingen. Wij lichten ze hier even voor je uit.
44% wil best online een auto kopen
Volgens Capgemini hebben online consumenten een substantiële invloed op innovatie binnen de auto-industrie. Tuurlijk, even bij de dealer langs en tegen banden schoppenblijft voor ons petrolheads leuk, maar er is een groeiende behoefte aan online interactie met autodealers en leveranciers, naast een toenemende invloed van sociale media en digitale winkelgewoonten op de auto-industrie.
Hoewel de online automotive retailers nou niet als paddenstoelen uit de grond schieten, is 44% van de ondervraagden bereid om online een auto aan te schaffen. Bij consumenten van Generatie Y (18-34 jaar) ligt dit percentage iets hoger, op 50%. Best opvallend dat een vrij grote groep er absoluut niet aan wil, maar het online kopen van een auto is dan ook niet te vergelijken met een paar schoenen of een nieuwe gadget.
Ruim de helft (55%) van de respondenten geeft aan dat de autodealer nog steeds de belangrijkste bron van informatie is bij de aankoop van een auto, maar bijna alle consumenten (97%) maken ook gebruik van internet in hun zoektocht naar een auto. Ook de zoekmachine wordt steeds belangrijker voor informatiegaring. Geen verassing hier.
Sociale media zijn ondertussen een sleutelfactor geworden in de zoektocht naar een auto. Maar liefst 85% van de respondenten verwacht van dealers dat zij interactie met hen hebben via sociale media. 73% van de respondenten wordt bij de aankoopbeslissing beïnvloed door positief commentaar op sociale media.
Gevraagd naar de ideale manier om een proefrit uit te voeren, gaf 40% aan dat het voor de deur afleveren van een testauto de voorkeur heeft, gevolgd door een bekende locatie naar keuze.
Online verkoop + proefrit voor de deur = heilige graal?
Wanneer gaan we massaal online auto’s kopen?