Belgie verdient grof geld aan gepersonaliseerde kentekens, terwijl Nederlandse automobilisten op een houtje bijten. Wat klopt hier niet?
Autobezitters dienen voor onze overheid al jaren als een prima melkkoe.Wegenbelasting, parkeergeld en accijnzen brengen miljarden in het laatje en komen goed van pas als er nog ergens een tekortje gedicht moet worden. Rutte en zijn ministers laten desondanks een belangrijke kans liggen om autorijdend Nederland nog een poot uit te draaien: de gepersonaliseerde kentekenplaat. Waarom geen gepersonaliseerde kentekens in Nederland?
We hoeven maar even naar onze zuiderburen te kijken om te zien wat zo’n opvallende kentekenplaat kan opleveren. Daar spekken kentekencreatievelingen al jaren de staatskas door 1.000 euro neer te leggen voor een letter- en cijfercombinatie naar keuze. Dit jaar werden de eisen versoepeld en wisselden opnieuw 3.993 Belgen van nummerplaat. Telt u mee? Dat leverde de staat namelijk zo’n vier miljoen euro op.
Mogelijk schrikken onze volksvertegenwoordigers na het lezen van die cijfers alsnog wakker, maar die kans is niet zo groot. Ons kentekensysteem lijkt namelijk in de verste verte niet op dat van de Belgen. Zij hebben een persoonsgebonden plaat, terwijl wij het moeten doen met de kentekens die al op de bumpers van onze auto’s zitten.
De overstap naar een nieuw, persoonsgebonden kentekensysteem neemt waarschijnlijk vele jaren in beslag én zal in eerste instantie bakken met geld kosten. Vooral dat laatste zal anno 2014 een probleem zijn, want Den Haag moet alle zeilen bijzetten om de begroting ook maar een beetje sluitend te krijgen.
Ook de administratieve rompslomp is waarschijnlijk niet te overzien, omdat in Nederland de complete historie van een auto aan het kenteken gekoppeld is. Daarbij gaat het er niet alleen om of je APK nog niet verlopen is, maar ook om eventuele openstaandefanmail van het CJIB of wegenbelasting. Daarbij kan best eens wat mis gaan, zo bleek ook in België.
Ondanks deze potentiële bezwaren zijn onder andere D66 (12 zetels) en SGP (3 zetels) wel in voor de persoonlijke kentekens, zo laten zij aan Autoblog weten. Al kunnen we ons zo voorstellen dat de laatste een aantal gevoelige combinaties op de zwarte lijst zal willen zetten. Ook de VVD liet in het verleden blijken wel wat in het idee te zien, maar andere partijen houden het helaas op een stilzwijgen.
Wellicht kan het alwetende Autoblog-publiek duidelijkheid scheppen: moet dat gepersonaliseerde kenteken er ook voor ons komen of is het allemaal maar onzin?
Waarom geen gepersonaliseerde kentekens in Nederland?