Er rijden al meer dan 20.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Dit aantal stijgt enorm snel, want de volledig elektrische auto heeft de toekomst. Alle informatie over deze auto’s lees je in dit artikel.
Alles over de volledig elektrische auto
In Nederland reden er begin 2017 ongeveer 14.000 volledig elektrische auto’s rond. In 2017 kwamen hier ongeveer 8.000 auto’s bij. Dus aan het begin van 2018 reden er ongeveer 22.000 volledig elektrische auto’s in Nederland. Dit betekent dat er ongeveer 60% meer volledig elektrisch auto’s zijn bijgekomen.
De volledig elektrische auto door de jaren heen
De geschiedenis van de volledig elektrische auto in Nederland. Natuurlijk zijn we al helemaal gewend aan de hybride auto’s. Allereerst waren er auto’s zoals de Toyota Prius en de Honda Insight. Deze auto’s hadden een accupakket ter ondersteuning aan de gewone benzine motor. De Prius kan wel volledig elektrisch rijden op zijn accu’s, maar alleen tot een snelheid van 40 km/uur. De accu’s worden door de motor en het remmen vanzelf opgeladen.
De voorloper van de volledig elektrische auto
Al snel kwamen alle merken met auto’s die een motor-ondersteuning hadden d.m.v. een accupakket. De volgende stap was de plug-in Hybrid. Bij deze auto kan je het accu-pakket zelf volledig herladen worden. Dit door letterlijk een stekker in de auto te doen. Al deze auto’s hebben nog steeds een benzine of diesel motor. De naam voor deze auto is een plug-in hybride auto (Engels: plug-in hybrid electric vehicle of PHEV). De bekende voorbeelden van deze auto zijn de Audi A3 E-TRON, de Hyundai IONIQ PLUG-IN HYBRID en de Mitsubischi Outlander PHEV. Dit zijn dus auto’s die allemaal nog een verbrandingsmotor hebben. Dit is niet het geval bij de volledig elektrische auto.
Welke volledig elektrische auto’s zijn er in Nederland?
De volledig elektrische auto heeft ook wel de naam EV (Elektrisch Voertuig). Zoals hierboven al gemeld word de volledig elektrische auto alleen aangedreven door een elektromotor. Deze elektromotor maakt gebruik van elektriciteit. Deze is afkomstig van de energie die wordt opgeslagen in de batterijen, de accu’s. Een andere optie is dat de energie geleverd wordt door een brandstofcel, de zogeheten waterstofauto. Maar in Nederland maken de volledig elektrische auto’s gebruik van de batterij. De merken in Nederland zijn:
In 2010 de volledig elektrische auto in Nederland geïntroduceerd
Eind 2010 waren er ongeveer 300 volledig elektrische auto’s in Nederland. De Nissan Leaf is de eerste echte kleine moderne volledig elektrische auto. Deze werd in Nederland verkocht, zelfs voordat de Tesla bij ons verkrijgbaar was. Ondanks dat de Tesla vanaf 2008 de eerste volledig elektrische auto aanbood op de automarkt. Dit aantal steeg in het jaar daarna naar ongeveer 1200 stuks. Tot 2015 steeg dit aantal gestaag naar 10.000 stuks.
Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland in 2013
In 2013 was het opvallend dat er een enorme stijging kwam. Dit kwam onder andere door het tweede model van de Tesla. De Tesla Model S werd in 2013 bijna 1200 keer verkocht in Nederland. Terwijl er in totaal 3200 volledig elektrische auto’s bijkwamen. Daarnaast werden voornamelijk de volgende volledig elektrische auto’s verkocht in 2013:
- Chevrolet Volt (745 auto’s)
- Renault Zoe (547 auto’s)
- Nissan Leaf (462 auto’s)
De Tesla Roadster als eerste volledig elektrische sportauto
Natuurlijk leverde Tesla de eerste volledig elektrische auto in Nederland. Deze prachtig volledig elektrische sportauto werd vanaf 2008 geproduceerd door Tesla Motors. In totaal zijn er van dit eerste model 2500 gemaakt en zijn afgeleverd in 31 landen. Voor Nederland werden er in 2012 en 2013 de Tesla Roadsters geleverd. Namelijk in 2012: 26 stuks en in 2013 maar 1 exemplaar. Deze sportauto heeft twee zitplaatsen. Het accupakket kon 500 keer opladen mee. Dit betekende dat deze eerste echte volledig elektrische productie auto ongeveer 150.000 kilometer mee kon. Uitgaande van de gemiddelde 300 kilometer die deze elektrische auto als actieradius had.
De eerste volledige elektrische sportauto tweedehands aanschaffen
De Tesla Roadster uit 2012 is momenteel op diverse sites te koop. De aanschaf prijs nieuw was ongeveer 100.000 euro. Een nieuw accupakket na ongeveer 150.000 kilometer kost 10.000 euro. Op het moment van schrijven is er een Tesla Roadster, de eerste echt volledig elektrisch auto, te koop voor 55.000 euro met 120.000 kilometer op de teller van de eerste eigenaar. Voor 40.000 euro kun je een tweedehands Tesla Model S aanschaffen. Hier zijn inmiddels al zeer veel exemplaren van beschikbaar.
Het aanbod volledig elektrische auto’s in 2017
Er waren aan het eind van 2017 precies 21.115 volledig elektrische auto’s in Nederland geregistreerd. In totaal rijden er meer dan 8 miljoen auto’s in Nederland. Het is dus nog een zeer klein percentage. Maar de komende jaren zal dit steeds meer gaan stijgen. De onderstaande volledig elektrische auto’s waren de koplopers betreffende de aantallen. De top 7 van de meest aanwezige volledige elektrische auto’s in Nederland.
- Tesla Model S: 8.028
- Renault ZOE: 2.304
- Nissan Leaf: 2.123
- BMW I3: 1.776
- Tesla Model X: 1.669
- Volkswagen eGolf: 1.220
- Hyundai Ioniq: 993
De beste verkochte volledig elektrische auto’s
Het is overduidelijk dat Tesla de meeste verkochte volledig elektrische auto’s heeft in Nederland. Ondanks, of misschien juist daarom, is de Tesla de duurste in zijn soort. Een ander aspect wat opvallend kan zijn, is om te kijken welk percentage van dit aantal lease auto’s zijn. In 2017 is de Tesla de meeste verkochte volledig elektrische auto. Er staan twee modellen in de top 3 meest verkocht elektrische auto’s:
- Tesla Model S: 1.683 exemplaren
- Tesla Model X:1.043 exemplaren
- Volkswagen eGolf: 895 exemplaren
Daarnaast zijn er ook bijna 1000 exemplaren verkocht van de Hyundai Ioniq. Namelijk 883 exemplaren. Dan hebben we nog de BMW i3 met 785 registraties en de Renault Zoe met 650 stuks. De Nissan Leaf werd 512 keer verkocht in 2017 in Nederland. De laatste drie merken die de top 10 afmaken zijn de Ampera-e met 179 exemplaren, gevolgd door Kia met 74 exemplaren van de elektrische Soul. Tot slot de Volkswagen eUp met 81 exemplaren.
De meest populaire volledig elektrische auto’s nader bekeken
De bovenste twee hoofdstukjes laten zien dat de meest verkochte volledig elektrische auto’s van 2017 tegelijk de meest voorkomende zijn op dit moment. De Tesla is het meest populair. Waarvan de Tesla Model S het meest verkocht is en ook het meest aanwezig op de Nederlandse wegen. Tesla Model X volgt al snel daarna. In een later hoofdstuk zullen de twee modellen met elkaar vergeleken worden.
TESLA MODEL S
- P100D
Volledig Elektrische Auto – € 149.685,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 2.400,=
Bereik: 465 km | 0 – 100: 2,5 sec | Top: 250 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
- 100D
Volledig Elektrische Auto – € 109.635,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 1.550,=
Bereik: 475 km | 0 – 100: 4,3 sec | Top: 250 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
- 75D
Volledig Elektrische Auto – € 86.585,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 1.250,=
Bereik: 380 km | 0 – 100: 4,4 sec | Top: 225 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
TESLA MODEL X
- P100D
Volledig Elektrische Auto – € 158.935,= | Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4% | leaseprijs € 2.500,=
Bereik: 400 km | 0 – 100: 3,1 sec | Top: 250 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
- 100D
Volledig Elektrische Auto – € 112.985,= | Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4% | leaseprijs € 1.600,=
Bereik: 420 km | 0 – 100: 4,9 sec | Top: 250 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
- 75D
Volledig Elektrische Auto – € 93.335,= | Aantal zitplaatsen: 7
bijtelling 4% | leaseprijs € 1.300,=
Bereik: 330 km | 0 – 100: 5,2 sec | Top: 210 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
Volkswagen eGolf
Volledig Elektrische Auto – € 38.970,= | Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4% | leaseprijs € 500,=
Bereik: 200 km | 0 – 100: 9,6 sec | Top: 150 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
Renault ZOE
- R90 ENTRY
Volledig Elektrische Auto – € 30.080,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 450,=
Bereik: 135 km | 0 – 100: 14,5 sec | Top: 135 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal
- Q90
Volledig Elektrische Auto – € 33.280,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 500,=
Bereik: 240 km | 0 – 100: 13,5 sec | Top: 135 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal
Nissan Leaf
Volledig Elektrische Auto – € 34.000,= | Aantal zitplaatsen: 5
Bijtelling 4% | Leaseprijs € 500,=
Bereik: 250 km | 0 – 100: 9,0 sec | Top: 150 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
BMW I3
- I3
Volledig Elektrische Auto – € 39.000,= | Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4% | leaseprijs € 575,=
Bereik: 170 km | 0 – 100: 7,3 sec | Top: 150 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
- I3S
Volledig Elektrische Auto – € 42.000,= | Aantal zitplaatsen: 4
bijtelling 4% | leaseprijs € 625,=
Bereik: 160 km | 0 – 100: 6,9 sec | Top: 160 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
Hyundai Ioniq
Volledig Elektrische Auto – € 32.450,= | Aantal zitplaatsen: 5
bijtelling 4% | leaseprijs € 475,=
Bereik: 195 km | 0 – 100: 9,9 sec | Top: 165 km per uur
Laadmogelijkheden: stopcontact, laadpaal, snelladen
Tesla Model S en Model X met elkaar vergeleken
De Tesla Model S is na de Tesla Roadster het beste model geweest van deze fantastische volledig elektrische auto. Het een sportwagen, en het model is een sedan. Nu heeft Tesla er ook voor gezorgd dat er een grotere auto is. Een ander model, namelijk een SUV. En het is Tesla uitstekend gelukt om deze grotere en zwaardere auto bijna dezelfde prestaties mee te geven als de Model S. Wil je meer weten?
Lees nu alles over het verschil tussen de Model S en Model X in dit artikel (klik hier).
De volledig elektrische auto heeft de toekomst
Ondanks dat dit artikel voornamelijk gaat over het jaar 2017, is het duidelijk dat de volledig elektrische auto de toekomst heeft. De verkoopcijfers zijn fantastisch. En alles is er op gericht in Nederland om over 10 of 20 jaar volledig elektrisch te gaan rijden. Deze site zal alle ins en outs in de gaten houden.