Het is algemeen bekend dat de TDI motoren van Volkswagen een gegronde reputatie hebben van degelijk en zuinigheid. Een dik decennium geleden deden zij daar nog eens een schepje bovenop met de Lupo 3L. Een extra zuinige variant van destijds Volkswagen’s meest compacte model die uitgerust werd met een ultraefficiënte 1.2 TDI motor. Deze was gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak wat een verbruik opleverde van slechts 3L diesel op 100 km (1 op 33). Nu presenteert Volkswagen opnieuw een superzuinige auto in de vorm van de XL1. Een concept car die in gelimiteerde oplage in productie zal gaan. Met een verbruik van 1 op 111 km. vormt de Volkswagen XL1 een waar alternatief voor de elektrische auto. Volkswagen XL1: toonbeeld van efficiëntie.
Extreem lage CW waarde van 0,189
Het grootste kenmerk van deze XL1 is zijn extreem gestroomlijnde carrosserie. Een vergelijking met een kogel is al vrij snel gemaakt. Het doel is om een zo laag mogelijke luchtweerstand te creëren en dat is de technici zeker gelukt. De XL1 heeft een ultralage CW waarde van slechts 0,189. De 3,89 m. lange en 1,67 m. brede XL1 biedt plaats aan twee personen en het leeggewicht bedraagt slechts 795 kg.
Plug-in hybride
De aandrijving wordt verzorgt door een tweecilinder dieselmotor met 48 pk die door middel van een DSG automatische transmissie is gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 27 pk. Door een gecombineerd vermogen van 55 kW/75 pk sprint de XL1 in 12,7 seconden naar de 100 km/u en heeft hij een vrij hoge topsnelheid van 160 km/u. Iets wat zonder twijfel te danken is aan de geringe luchtweerstand. Omdat het een plug-in hybride betreft, rijdt de XL1 de eerste 50 km volledig elektrisch waarna het compacte dieselmotortje al snel aan zal springen.
Enkel via leaseconstructie
De mate van efficiency wordt nog eens onderstreept door het feit dat de XL1 voor een constante snelheid van 100 km/h slechts 8,4 pk nodig heeft. Bij volledig elektrische aandrijving bedraagt het energiegebruik per kilometer minder dan 0,1 kWh. Het fabrieksverbruik bedraagt 1:111,1 (0,9 l/100 km; CO2: 29 g/km). Met de XL1 laat Volkswagen zien wat nu technisch haalbaar is. De XL1 gaat weliswaar in productie maar zal voorlopig nog niet te koop zijn. De auto is enkel via een leaseconstructie rijdbaar. Op die manier houdt Volkswagen ten alle tijden inzicht in de techniek.
Volkswagen XL1: toonbeeld van efficiëntie