Volkswagen presenteerde in Detroit het studiemodel CrossBlue, een full size SUV met hybride aandrijving. Dat wij technieken uit de CrossBlue terug gaan zien in productiemodellen van de Wolfsburgse fabrikant kent geen twijfel. De vraag is: in welk model? Volkswagen presenteert SUV van de toekomst.
Logische opvolger van de Touareg?
Gezien zijn afmetingen zou de Volkswagen CrossBlue zo een opvolger kunnen zijn van de Touareg. Hij meet maar liefst vijf meter in de lengte en is meer dan twee meter breed. De CrossBlue biedt plaats aan zes personen op drie zitrijen. Zelfs met de achterste zitrij omhoog, is er nog plaats voor meer dan 300 liter aan bagage. In vijfzits configuratie kan er 812 liter aan bagage mee. Wij hebben dus te maken met een bijzonder grote SUV en dus is de link met de Touareg snel gelegd. Volkswagen spreekt dit echter tegen: in Europa mogen wij technieken van de CrossBlue verwachten in toekomstige versies van de kleinere Tiguan.
Efficiëntie en prestaties hand in hand
Wat maakt de VW CrossBlue dan zo bijzonder? Dat is zijn gemiddelde verbruik van slechts 1 op 47,6. De auto is dan ook uitgerust met een relatief kleine 2.0 TDI dieselmotor die bovendien wordt ondersteund door twee elektromotoren. Louter rijdend op de dieselmotor laat de CrossBlue een nog altijd nette 1 op 20,4 noteren. Naast indrukwekkende verbruikscijfers is de hybride aandrijflijn van de auto ook goed voor behoorlijke prestaties. Het totale vermogen van 225 kW/360 pk en het koppel van 700 Nm zorgen voor een acceleratie van 0-100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 204 km/u. Hiermee laat Volkswagen zien dat een laag verbruik en hoge prestaties wat hen betreft hand in hand kunnen gaan. Zeker in de hogere segmenten zullen kopers in de toekomst niet willen inleveren op prestaties en dus staan fabrikanten voor de uitdaging om met alternatieve aandrijfvormen brandstof te besparen zonder al te veel concessies te doen. Indien Volkswagen echt van plan is om de in de CrossBlue getoonde hybridetechniek toe te passen in de Tiguan, mag men het nodige verwachten. Deze midsize SUV is namelijk een stuk lichter dan de CrossBlue en kan daarom in potentie zowel beter presteren als zuiniger rijden. De elektrische actieradius van de CrossBlue bedraagt 33 km. en dat valt wat tegen. U mag erop rekenen dat Volkswagen voor productietoepassing meer kilometers uit de accu’s weet te peuteren.
Komende jaren veel nieuwe modellen
Niet minder interessant dan zijn techniek, is het interieur van de Volkswagen CrossBlue. De passagiers op de tweede zitrij hoeven zich niet te vervelen tijdens de rit: in de hoofdsteunen van de voorstoelen zijn namelijk iPad Mini’s geïntegreerd. Ook voorin de auto speelt multimedia een belangrijke rol: kijkt u maar eens naar het grote 26cm brede touchscreen.
Volkswagen liet in Detroit weten de komende jaren meer dan 40 nieuwe modellen te verwachten. Veel daarvan zullen beschikken over hybride techniek: zo verschijnt begin volgend jaar de Golf plug-in hybrid op de markt. Mogelijk zien wij in de nabije toekomst deze CrossBlue al dan niet in gewijzigde vorm terug.
Volkswagen presenteert SUV van de toekomst.