Een nieuwe Volkswagen Golf is nieuws. Al vanaf het moment dat VW’s compacte middenklasser op de markt kwam, heeft hij een toonaangevende positie in zijn segment weten te bemachtigen. Na al die jaren is de Volkswagen Golf still going strong. Wat heet: hij is alweer toe aan de zevende generatie die vanaf november in de showroom staat. Volkswagen Golf: de zevende evolutie.
Golfje is niet meer kaal
De tijden dat men kan spreken van een “kaal Golfje” zijn voorbij. Volkswagens hebben nu niet bepaald te reputatie om standaard overbedeeld te zijn maar de nieuwe Volkswagen Golf komt op dat gebied zeker niet slecht voor de dag. In zijn goedkoopste vorm (€ 18.790) beschikt hij onder andere over airconditioning, een audiosysteem, een 5 inch touchscreen, een boordcomputer, een geavanceerd remsysteem met noodfunctie, stabiliteitscontrole, een elektronisch sperdifferentieel, zeven airbags, elektrische ramen voor en centrale deurvergrendeling. De Comfortline uitvoering is leverbaar vanaf iets meer dan 22 mille en biedt standaard onder andere automatische airconditioning, een uitgebreide boordcomputer, cruise control, lichtmetalen velgen, comfortstoelen met lendesteun en een middenarmsteun voor en achter. De Highline uitvoering (vanaf € 23.790) vormt het neusje van de zalm met zaken als 16 inch lichtmetalen velgen, vermoeidheidsherkenning, sportstoelen, een leren stuur, acht speakers, Alcantara bekleding, bochtenverlichting, een lichtsensor en sfeerverlichting in het interieur.
Onveranderd concept
Een Golf blijft een Golf en dus waren ook bij deze zevende generatie geen schokkende wijzigingen te verwachten. Net als de Polo is de nieuwe Golf ten opzichte van zijn voorganger wat krachtiger aangezet. Dit betekent een iets scherper aangesneden front, een wat strakker profiel met schuine hoeken in plaats van ronde vormen en nieuwe achterlichten die een beetje doen denken aan die van Audi’s van de laatste jaren. Hoewel de wijzigingen klein zijn en de Golf niet door iedereen als nieuw zal worden herkend, heeft de auto naar onze mening aan uitstraling gewonnen. Het nieuwe model komt vooral wat sportiever over. Ook het interieur heeft een lichte upgrade ondergaan. Vooral het nieuwe touchscreen valt op. De afwerking is onveranderd van hoog niveau gebleven. Zowel van binnen als van buiten vallen de gelijkenissen met de nieuwe SEAT Leon op. Deze treft u elders in dit nummer. De van oorsprong nogal conservatieve Golf wordt nu dus als iets sportiever in de markt gezet waardoor de gelijkenissen met zijn Spaanse neef toenemen.
Alleen maar turbomotoren
Volkswagen levert de zevende generatie van de Golf alleen nog maar met efficiënte turbomotoren. Het gamma begint met een 1.2 TSI met naar keuze 62 kW/85 pk of 77 kW/105 pk. Daarna volgt de 1.4 TSI met 90 kW/122 pk of 103 kW/140 pk. Wie liever diesel rijdt, heeft de keuze uit een 77 kW/105 pk sterke 1.6 TDI of een 2.0 TDI met 110 kW/150 pk. Met uitzondering van de instapper kunnen alle motoren worden gekoppeld aan een DSG-automaat. In de loop van 2013 kunnen wij nieuwe varianten verwachten zoals extra zuinige BlueMotion versies en de geliefde GTI. Overigens zijn alle uitvoeringen standaard voorzien van BlueMotion Technologies als een automatisch start/stopsysteem en remenergie regeneratie. De 103 kW/140 pk sterke 1.4 TSI beschikt zelfs over cilinderuitschakeling. Indien deze wordt gekoppeld aan de automaat valt hij zelfs in de bijtellingscategorie van 14%. Deze maatregelen plus een gewicht dat tot wel 100 kg. is gedaald ten opzichte van de vorige generatie zorgt ervoor dat de nieuwe Volkswagen Golf tot wel 23% zuiniger is dan zijn voorganger.
Volkswagen Golf: de zevende evolutie
