Afgelopen jaar onthulde Volkswagen de nieuwe Beetle. De terminologie is misschien een beetje verwarrend: heette de moderne reïncarnatie (2002) van de Beetle “New Beetle”, de nieuwe heet gewoon weer “Beetle”. Na de gesloten variant is het nu de beurt aan de cabriolet, vanouds een echt hebbeding. Wat eerder al voor de hatchback gold, geldt nu ook voor de cabriolet: ondanks de uiterlijke gelijkenissen met zijn voorganger staat er een totaal andere auto: moderner, ruimer, serieuzer en veel luxer vormgegeven en afgewerkt. Zijn nostalgische uiterlijk is gebleven met hier en daar een dikke knipoog naar de oer-Kever die vanaf 1949 tot en met 1980 is gebouwd. Kijk maar eens naar de vorm van de koplampen en de motorkap. Volkswagen Beetle Cabriolet: moderne klassieker.
Traditionele softtop
Volkswagen blijft trouw aan de traditionele cabriolet en dus krijgt de Beetle Cabriolet geen hardtop maar een elektrisch bediende softtop. VW laat weten dat de softtop niet alleen sterk en licht is maar dat extra goede geluidsisolatie moet zorgen voor een stil interieur. Zelfs met het dak open beschikt de Volkswagen Beetle Cabrio over een aardige bagageruimte: de softtop ligt in opgevouwen toestand bovenop de koets en niet erin. Als gevolg hiervan biedt de Beetle Cabriolet plek aan vier inzittenden plus 225 liter bagage. Overigens kan de softtop al rijdend worden bediend met een snelheid tot 30 km/u. U ziet ze niet omdat ze verzonken zijn maar in het geval van een koprol zorgt het “active rollover protection system” voor bescherming van de inzittenden.
Moderne motoren en betere rijeigenschappen verwacht.
De Volkswagen New Beetle Cabriolet was misschien wel een hip ding om te zien, overtuigen met zijn rijeigenschappen deed hij niet altijd. Zijn nogal slappe, zware koets en niet al te moderne motoren bleven een beetje achter bij de verwachtingen. De Beetle Cabriolet brengt daar verandering in: de koets is behoorlijk stijver geworden dus wij verwachten dat het weggedrag zeker een stuk beter zal zijn dan dat van zijn voorganger. Ook het motorenaanbod voldoet aan dat wat van Volkswagen verwacht mag worden: moderne, zuinige motoren. Het aanbod begint met een 1.2 liter TSI met 77 kW/105 pk. Optioneel kan de 1.2 TSI worden geleverd als BlueMotion Technology-uitvoering. Exacte verbruikscijfers zijn nog niet bekend, maar reken op een verbruik van minder dan 5.0 l/100 km. Een stapje hoger staan de 1.6 TSI met 118 kW/160 pk en de 2.0 TSI met 147 kW/200 pk. Dieselliefhebbers kunnen kiezen uit een 1.6 TDI met 77 kW/105 pk (ook als BlueMotion Technology leverbaar) en een 2.0 TDI met 103 kW/140 pk. Natuurlijk kan ook de Beetle Cabriolet optioneel worden geleverd met VW’s DSG-automaat.
Volkswagen wacht met het vrijgeven van prijzen tot vlak voor de marktintroductie in maart.
Volkswagen Beetle Cabriolet: moderne klassieker