Dit tergend trage tweezits Roadstertje op Fiat 500-basis werd nooit een hit. Sterker nog: hij leidde tot de ondergang van carrosseriebouwer Alfredo Vignale. Toch is het een grappig wagentje, voor de liefhebber. Overmorgen wordt dit exemplaar geveild. Vignale Gamine Roadster (1968): voor de liefhebber.
Aan het eind van de jaren ’60 nam Alfredo Vignale (bekend van onder andere deze Ferrari 340, maar ook dit 330 GT stationwagon-project) een Fiat 500, en maakte er dit koddige tweezittertje van.
Achterin lag een luchtgekoelde tweecilinder uit de Fiat 500 sport (!) die ondanks zijn veelbelovende naam niet meer dan 21,5 pk leverde. Je weet dat het serieus weinig is als er ook nog na de komma cijfers worden weergegeven. Een heel verschil met de TwinAir-blokjesvan tegenwoordig.
Gelukkig woog de Gamine (gemaakt van pisbakkenstaal, plastic moertjes, en luciferhoutjes) slechts 450 kg, maar dan nog kom je met 21,5 pk niet heel ver. Een 0-100 tijd is er niet, omdat deze hij het bij 97 km/u al voor gezien houdt.
Helaas voor Alfredo Vignale had het publiek maar weinig interesse in zijn behoorlijke dure, slecht sturende en trage Roadster. In 1971, na 4 jaar productie, was het gedaan met de Gamine. Gelukig kwam er nog wel iets goeds uit voort: hij werd min of meer gedwongen zijn productielijn te verkopen. Dit gebeurde in 1969, en de koper was De Tomaso, die er de legendarische Pantera maakte. Een aantal dagen na de verkoop kwam Vignale om bij een auto-ongeval. De ondergang uit de aanhef moeten we dus waarschijnlijk extra macaber interpreteren.
Deze gele Gamine, in uitmuntende staat, wordt zaterdag 24 augustus geveild bij Anglia Car Auctions. Naar verwachting levert hij tussen de 15.000 en 20.000 GBP op. Of heb je liever de Morris Minor die erachter staat?
Vignale Gamine Roadster (1968): voor de liefhebber