Veel meer design voor nieuwe Toyota Aygo


Wij moeten het de Toyota Aygo meegeven: de kleine Japanner heeft véél langer stand gehouden dan gemiddeld. Het model kreeg twee jaar geleden weliswaar een subtiele update maar het basisontwerp loopt al mee sinds 2005. Bijna tien jaar lang is de Toyota Aygo een succesverhaal. Waarschijnlijk zou Toyota de kleine A-segmenter nog een paar jaar ongemoeid kunnen laten en dan nog zou-ie prima verkopen. Maar zover wil Toyota het natuurlijk niet laten komen. De nieuwe Toyota Aygo is dan ook écht nieuw. Kijk maar eens naar de eerste foto’s. Veel meer design voor nieuwe Toyota Aygo.

Toen de Toyota Aygo in 2005 voor het eerst op de markt kwam, was er behoefte aan kleine, zuinige wagens. Die behoefte is er nu nog steeds, meer dan ooit zelfs, maar het segment heeft de afgelopen jaren een sprong gemaakt. Niet langer kijken automobilisten louter naar lage prijzen of zuinige motoren: design wordt steeds belangrijker. En laat dat nu het gedeelte zijn waarop de Aygo rap aan het verliezen is. Terwijl het huidige model aan het einde van zijn levenscyclus arriveerde, was de concurrentie juist druk aan het vernieuwen. Links en rechts is de Aygo voorbijgestreefd door trendy modellen als de Hyundai i10 en Volkswagen UP! Tijd om terug te slaan.

Toyota wil de komende jaren op alle gebieden weer de kop pakken met de Aygo. Dan moest in de eerste plaats het design op de schop. En dat is gebeurd ook. De nieuwe Aygo lijkt in niets meer op de oude. Het ontwerp van de kleine Japanner is veel expressiever geworden. De grote blikvanger is de X-vormige decoratie op de neus van de auto. Het geeft ‘m een kloek aanzien en doordat de lijnen worden doorgetrokken op de flanken van de auto, oogt de Toyota Aygo veel dynamischer en sportiever dan voorheen. Ook het profiel van de auto is flink veranderd. Wij vinden hem van de zijkant wel iets weg hebben van de Lancia Ypsilon en dat bedoelen wij als compliment. Aan de achterkant zien wij verrassend hoekige vormen en verticale achterlichten in tegenstelling tot voorheen. Al met al kun je stellen dat het lieve er een beetje af is bij de Toyota Aygo.

Waar de Toyota Aygo de laatste jaren écht de slag verloor, is in het interieur. De materialen waren te goedkoop geworden en de vormgeving gedateerd. Hier maakt de nieuwe Aygo een reuzensprong. Het speelse interieur is verdwenen en hiervoor in de plaats krijgen Aygo-rijders een modern exemplaar met een heldere indeling, mooiere materialen en fraaiere decoratie. Een stuk sfeervoller, zo.

David Terai, chief engineer bij Toyota legt uit wat het merk met de nieuwe Aygo wil bereiken: “Ook als je een compacte auto hebt, wil je trots zijn op het design. Hij is fun; hij mag gezien worden. Je wilt van je AYGO houden omdat ‘ie vertelt wie jij bent. Waar je voor staat. Design was daarom een speerpunt. We hebben ervoor gezorgd dat je carrosseriedelen simpel kunt laten vervangen door exemplaren in een andere kleur. Op die manier kun je altijd je eigen AYGO samenstellen – en later tegen een heel bescheiden prijs opnieuw customizen.”

Veel meer design voor nieuwe Toyota Aygo.

Recent Content