Van Punto naar Ampera


De ervaring van twee jonge ondernemers met hun plug-in hybride Opel.

Gerard en Bobby zijn ondernemers met een eigen marketingbureau en sinds kort de trotse bezitters van een Opel Ampera. AutovoorU bezocht het stel en vroeg hen naar hun ervaringen met deze plug-in hybride die voor veel mensen nog een relatief onbekende verschijning is.Een hele stap. Van Punto naar Ampera.

Onze vorige auto was een Fiat Punto” vertelt Bobby. “Overgaan naar de Ampera was dan ook een hele stap.” Bij het uitkiezen van de nieuwe auto, zijn zij niet over één nacht ijs gegaan. “Wij waren in eerste instantie op zoek naar een compacte, zuinige auto maar het aanbod viel ons wat tegen.” Omdat de auto zakelijk wordt gebruikt, waren Bobby en Gerard op zoek naar een auto met zo min mogelijk bijtelling en belasting. Toen zij ontdekten dat de Ampera is vrijgesteld van zowel wegenbelasting als bijtelling, naam de interesse toe, zeker toen bleek dat de kleine benzine- en dieselmodellen die zij op het oog hadden niét in aanmerking kwamen voor een bijtellingsvrije status. De zoektocht verplaatste zich van iets kleins en zuinigs naar een wagen met maximaal fiscaal voordeel. Naast de Opel Ampera werden ook de Toyota Prius Plug-in Hybrid en de Chevrolet Volt (die grotendeels identiek is aan de Ampera) bekeken en getest. Hoewel zij over alle drie de wagens positief waren, ging de voorkeur direct uit naar de Ampera: “Die vonden wij gewoon het mooist” geeft Bobby toe. “Daarnaast is het zo dat Opel ook een goede naam heeft en met de Ampera krijg je gewoon heel veel auto voor je geld. Het is echt een dikke bak.” Daar zit zeker iets in. Naast een grote auto met een moderne en krachtige aandrijflijn is de Opel ook behoorlijk luxe: automatische airconditioning, verwarmde leren stoelen, een leren stuur, audiosysteem met Bluetooth, lichtmetalen velgen: het is allemaal aanwezig op de Duitser.Lage gebruikskosten bij elektrisch rijden

Gerard en Bobby hebben zich overigens niet laten afschrikken door de aanschafprijs van ruim € 46.000, -. “Die prijs zegt niet zo heel erg veel.” Meent het stel. Gerard legt uit: “Omdat de auto zo zuinig is en wij ondernemers zijn, komt hij in aanmerking voor diverse subsidies en is hij grotendeels zakelijk aftrekbaar. Hij mag dan wel bijna vijftigduizend euro kosten, als ondernemer betaal je uiteindelijk veel minder.” Hoeveel minder, blijkt wel uit navraag bij de accountant: netto kost de Opel Ampera ongeveer even veel als een kleine stadsauto, waaruit blijkt dat de value for money van deze auto ongekend hoog is. Omdat de auto beschikt over elektromotoren en hij ook geheel elektrisch kan rijden, is hij in theorie heel zuinig. Geldt dat ook in de praktijk? Bobby: “Ja hoor. Zeker op korte stukken scheelt het enorm. Ga maar na: je kunt ongeveer 60 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat betekent dat ik tijdens mijn meeste ritten de benzinemotor niet eens gebruik. Ik weet niet precies wat volledig laden kost, maar ik geloof iets van drie of vier euro. Als je de auto goed gebruikt, kun je heel veel voordeel behalen.” Haar rijstijl hoefde Bobby niet aan te passen: “Ik rijd niet zo heel erg veel. Meestal rijdt Gerard maar de Ampera voelde vanaf het begin af aan vertrouwd. Ik reed er zo in weg. Vooral de acceleratie en de traploze automaat vind ik heel erg fijn.” Ook Gerard sluit zich hierbij aan. “Je merkt helemaal geen verschil met het rijden in een normale auto, behalve dat de elektromotor erg veel trekkracht heeft en dat hij natuurlijk enorm stil is.” Wel zijn beiden van mening dat niet alle bestuurders hun plug-in hybride goed gebruiken. “Wat heeft het voor zin om zo’n auto te kopen maar vervolgens de accu nooit op te laden? Dan is een groot deel van je voordeel weg. Wij laden de accu ’s avonds consequent op zodat wij op binnenwegen altijd elektrisch rijden.” Legt Bobby uit. Nu de winter in aantocht is en het buiten kouder wordt, merken de jonge ondernemers wel dat de elektrische actieradius afneemt. De verwarming en stoelverwarming worden vaker gebruikt waardoor de auto soms niet verder komt dan 40 kilometer op een volle accu. Dit zal echter nog steeds voor de meeste mensen voldoende zijn om hun dagelijkse ritten mee af te leggen. Omdat de Opel Ampera aan het stopcontact kan worden geladen, kan hij direct bij thuiskomst of eventueel op locatie worden voorzien van nieuwe energie. “Als je normaal rijdt, hoeft de auto bijna nooit de benzinemotor in te schakelen.” Voegt Bobby toe. Men zou het bijna vergeten, maar de Opel Ampera heeft ook gewoon een benzinemotor. Mocht tijdens de rit de accu leegraken dan schakelt de benzinemotor in zodat de auto gewoon door kan rijden en de accu tevens weer wordt geladen. In gecombineerde modus, dus met ondersteunende benzinemotor, verbruikt de auto gemiddeld slechts 2,8 liter per 100 kilometer en komt hij op een volle tank ruim 500 kilometer ver.Vertrouwen in betrouwbaarheid

Wij zijn natuurlijk gewend aan zeer veel verschillende soorten auto’s, maar een plug-in hybride is voor veel mensen nog een relatief nieuw begrip. Hoe is het nu om zo’n auto te kopen? Voelden Bobby en Gerard geen zenuwen? “Natuurlijk ben je wel een beetje gespannen.” Geeft Bobby toe. “ Het is een hele grote aankoop en ons duurste bezit. Maar de dealer geeft vijf jaar garantie dus daar spreekt vertrouwen uit. En mocht er toch eens iets stuk gaan, dan komt dit in ieder geval niet voor onze rekening. Bovendien hebben wij uitgebreid gekeken naar gebruikerservaringen en die waren allemaal erg positief.” Volgens Gerard heb je nooit absolute zekerheid: “Een auto met normale motor kan ook stuk gaan. Het blijven apparaten, dus wat dat betreft is het gevoel met een auto als deze niet heel anders.” Overigens voelde het stel zich goed geholpen door hun dealer, Van Kouwen. Niet alleen bij het beantwoorden van vragen over de auto en het begeleiden bij de koop, maar ook bij het regelen van een goede en voordelige verzekering.Slimme keuze voor ondernemer of zakelijke rijder

Het stel lijkt bijzonder tevreden over hun Ampera, maar heeft de auto ook nadelen? Bobby: “Ik vond de stoelen in de Chevrolet Volt mooier, maar ach. Ook de bagageruimte is niet heel erg groot. In onze oude Punto konden wij makkelijker grote spullen vervoeren.” Los van deze puntjes zijn Gerard en Bobby erg tevreden over hun Ampera en hebben zij beslist geen spijt van hun keuze. Bij ons reist dan ook de vraag of zij ook voor de Ampera zouden hebben gekozen als zij geen ondernemers waren. Het blijft even stil en de twee blikken vinden elkaar. “Nee.” Zegt Bobby met een lichte aarzeling. “Bijna 50.000 euro is dan wel een hele hoop geld waarvoor je een hele gave en snelle auto kunt kopen.” Dit doet echter niet af aan hun mening dat een Opel Ampera voor een ondernemer of zakelijke rijder een veel slimmere keuze is. Gerard: “Ga maar na: je hebt alle luxe en comfort in een mooie, moderne auto. De gebruikskosten zijn echter veel lager dan die van andere auto’s omdat je geen belasting en bijtelling betaalt. En omdat je zelfden hoeft te tanken en een volle accu haast niets kost, ben je nog eens veel voordeliger uit.”Bijlage: Over de Opel Ampera

Prijs: € 46.265
Introductie model: 2011
Aandrijving: voorwielen
Motor: hybride, 1.4 liter benzinemotor 16 kWh elektromotor
Gecombineerd vermogen: 111 kW/151 pk
Maximaal koppel: 370 Nm
Volledig elektrische actieradius: 40-80 km.
Actieradius in gecombineerde modus: > 500 km.
Gemiddeld verbruik in gecombineerde modus: 2,8 l/100 km.
CO2-uitstoot: 27 g/km.
Energielabel: A
Topsnelheid: 161 km/u.
Sprint 0-100 km/u: 9,0 seconden

Van Punto naar Ampera.

Recent Content