Ubercabrio Audi RS5 is het summum van sportiviteit


Je kunt natuurlijk met je cabrio flaneren over boulevards en door luxe winkelstraten maar je kunt ook erg hard gaan, als je een Audi RS5 Cabriolet hebt in ieder geval. Het merk met de vier ringen heeft de ubercabrio onthuld en zijn cijfers zeggen genoeg. Komend voorjaar staat hij bij de Nederlandse dealers en niet veel later zal hij ongetwijfeld te bewonderen zijn op de eerder genoemde boulevards en straten. Ubercabrio Audi RS5 is het summum van sportiviteit.

Handgebouwde V8

Dat Audi de RS5 Cabriolet levert met een 4.2 liter V8 is natuurlijk al vrij bijzonder. Nog specialer is dat de motor (die overigens niet beschikt over een turbo) met de hand wordt geassembleerd. Het blok is goed voor een vermogen van 331 kW/450 pk en een koppel van 430 Nm. Zijn maximale vermogen haalt hij bij het duizelingwekkende toerental van 8.250 tpm.: een zéér hoogtoerige V8 dus, daar houden wij van! Voor de sprint van 0-100 km/u heeft de Audi RS5 Cabriolet slechts 4,9 seconden nodig. Standaard gooit de begrenzer roet in het eten bij 250 km/u maar optioneel kan de grens worden verlegd naar 280 km/u. De Audi RS5 Cabriolet wordt standaard voorzien van quattro vierwielaandrijving en een zeventraps automaat. Ondanks zijn prestatiepotentieel is Audi niet voorbij gegaan aan het milieu: dankzij een extra lange zevende versnelling moet het mogelijk zijn om een gemiddeld verbruik van 10,7 l/100 km. te halen.

Vierwielaandrijving standaard

De vierwielaandrijving van de Audi RS5 stuurt in principe 60% van de aandrijfkrachten naar de achterwielen maar indien nodig kan maximaal 85% naar de achterkant worden gestuurd of maximaal 70% naar de voorwielen. De auto is uitgerust met een intelligent sperdifferentieel dat ervoor zorgt dat de grip altijd optimaal over de wielen wordt verdeeld. Een stoplichtsprintje winnen is met de RS5 een fluitje van een cent. Niet alleen vanwege zijn vermogen en vierwielaandrijving maar ook dankzij “launch control” dat zorgt voor een ideale start.

Standaard mogen er al uitstekende prestaties van de cabrio worden verwacht, er zijn echter altijd mensen die meer willen. Voor hen biedt Audi optioneel onder andere een sperdifferentieel op de achteras, Dynamic Steering (auto-adaptieve stuurbekrachtiging) en Dynamic Ride (auto-adaptief onderstel). Iedere RS5 Cabriolet heeft standaard de beschikking over Audi drive select dat de bestuurder de keuze geeft over een comfortabele, normale of extra sportieve instelling. Afhankelijk van de keuze worden het gedrag van de stuurinrichting, de transmissie en het gaspedaal afgestemd op de wensen van de bestuurder. Om al dit vermogen in goede banen te leiden, beschikt de Audi RS5 Cabriolet over zeer brede 19 inch wielen en velgen, extra krachtige geventileerde remschijven, en stabiliteitscontrole. De stabiliteitscontrole laat standaard veel speelruimte toe maar is ook volledig uitschakelbaar.

Leverbaar vanaf € 134.590,-

Naast extra vermogen en een bijzonder sportief karakter kenmerkt de Audi RS5 Cabriolet zich ook door zijn luxe. Standaard zijn onder andere Xenon verlichting, LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, automatische parkeerhulp, verwarmde sportstoelen, automatische airconditioning en een uitgebreide boordcomputer. Op de optielijst staan onder meer adaptieve cruise control, dodehoek waarschuwing, rijbaancontrole, MMI navigatie met harde schijf, een DVD-speler en 7-inch kleurenscherm en een WLAN-hotspot. De kosten van al dit fraais? De Audi RS5 Cabriolet is leverbaar vanaf € 134.590,-Je kunt natuurlijk met je cabrio flaneren over boulevards en door luxe winkelstraten maar je kunt ook erg hard gaan, als je een Audi RS5 Cabriolet hebt in ieder geval. Het merk met de vier ringen heeft de ubercabrio onthuld en zijn cijfers zeggen genoeg. Komend voorjaar staat hij bij de Nederlandse dealers en niet veel later zal hij ongetwijfeld te bewonderen zijn op de eerder genoemde boulevards en straten.

 

Ubercabrio Audi RS5 is het summum van sportiviteit

Recent Content