Tesla Model S


Geen bijtelling, M5-achtige prestaties en zeven zitplaatsen. Is de Model S de perfecte auto? 

De eerste indruk op Nederlandse bodem is in ieder geval goed, dit in tegenstelling tot de ontmoeting die de Tesla Model S en ik hadden op de autoshow van Genève. Het model wat daar stond was duidelijk nog een prototype met een aantal waanzinnige missers in de afwerking. Gezien de claims van Tesla dat de Model S qua afwerking en gevoel de Duitse concurrentie uit het water zou blazen, was de teleurstelling aan mijn zijde nogal fors. Tesla Model S.

De twee Model essen die bij Athlon Car Lease nog meer klanten moet interesseren om alvast een exemplaar te bestellen, ziet er al veel beter uit. Van de naden tussen de carrosseriedelen zullen ze in Duitsland overigens nog steeds niet wakker liggen, daar is nog volop ruimte voor verbetering. Toch mogen de traditionele autofabrikanten zich achter de oren krabben, want met de Model S laat Tesla zien dat elektrische mobiliteit verre van dood is.

Rijdend maakt de Model S wellicht nog de meeste indruk. Bijna geluidloos en met enorm gemak maak je snel tempo. Er is geen versnellingsbak en het maximum koppel geeft een elektromotor al af van 0 toeren per minuut. Iedere vraag van de bestuurder om meer snelheid wordt dan ook direct beantwoord door een misselijkmakkende acceleratie. Er is geen vertraging door schakelmomenten of motoren die net even niet in het optimale toerengebied opereren. Het is en blijft de charme van de elektromotor.

Model S Performance
Volgens opgave moet de Model S in 4,6 seconden naar de 100 kunnen sprinten. Op videolijkt de Model S er iets langer over te doen, maar het gevoel van snelheid is absoluut daar. Zowel vanaf stilstand als rijdend op snelheid kan de Model S zich vol overgave richting de horizon katapulteren. Voor autobahn racers is de Model S dan weer minder geschikt, waar de rest van het premium pack toch minimaal 250 km/u loopt, is de koek voor de Model S al op bij 210 km/u. Heel relevant is het niet, maar stiekem valt het toch een beetje tegen voor een auto die in Performance trim ruim over de 400 pk levert (officieus cijfer is 416 pk).

Rijdend maakt de Model S wellicht nog de meeste indruk. Bijna geluidloos en met enorm gemak maak je snel tempo. Er is geen versnellingsbak en het maximum koppel geeft een elektromotor al af van 0 toeren per minuut. Iedere vraag van de bestuurder om meer snelheid wordt dan ook direct beantwoord door een misselijkmakkende acceleratie. Er is geen vertraging door schakelmomenten of motoren die net even niet in het optimale toerengebied opereren. Het is en blijft de charme van de elektromotor.

Model S Performance
Volgens opgave moet de Model S in 4,6 seconden naar de 100 kunnen sprinten. Op videolijkt de Model S er iets langer over te doen, maar het gevoel van snelheid is absoluut daar. Zowel vanaf stilstand als rijdend op snelheid kan de Model S zich vol overgave richting de horizon katapulteren. Voor autobahn racers is de Model S dan weer minder geschikt, waar de rest van het premium pack toch minimaal 250 km/u loopt, is de koek voor de Model S al op bij 210 km/u. Heel relevant is het niet, maar stiekem valt het toch een beetje tegen voor een auto die in Performance trim ruim over de 400 pk levert (officieus cijfer is 416 pk).

Tesla’s Supercharger
Een potentieel nadeel van een fors accupakket is dat de laadtijd navenant oploopt. Tesla wil dit probleem voor zijn met de Supercharger. Deze 100 kW lader (later wellicht zelfs 120 kw) moet het accupakket van de 60 en 85 kWh versies in een half uur weer voor de helft opladen, de 40 kWh versie kan overigens niet met de Supercharger worden opgeladen. Theoretisch komen langere reizen per elektrische auto daarmee binnen bereik, maar er zijn nogal talloze praktische bezwaren. Ten eerste is nog maar de vraag waar er allemaal Superchargers komen te staan, maar dat is makkelijker op te lossen. Nijpender is het probleem dat een (half) uur een “pomp” bezetten nog steeds heel lang is. Als je bij een Supercharger aankomt terwijl er iemand anders al staat te laden, dan sta je er zomaar twee keer zo lang. Laat staan als je op zwarte zaterdag met al je mede Model S rijders richting het zuiden verkast. Iedereen heeft de horror-drukte al wel eens gezien bij Luxemburgse pompen, wachten voor een vrije laadpaal kan nog wel eens veel erger worden.

Oplossingen zijn er ook, de meeste leasemaatschappijen waaronder ook Athlon Car Lease bieden zogenaamde vakantie-auto’s aan voor berijders van een elektrische auto. Zolang elektrisch vervoer een niche blijft is het absoluut een optie, maar zodra de getallen groter worden lijkt het me geen haalbare kaart om velden vol “Renault Espaces” te laten wachten tot we en masse op vakantie gaan.

Rijeigenschappen
In nog geen twee uur op wegen in Flevoland is het lastig om het weggedrag van de Model S volledig te fileren. De eerste indruk is goed, het onderstel biedt een prettige mix aan comfort en sportiviteit. Op grotere oneffenheden (lees: drempels) was er een zweempje van onrust op de achteras, maar pas bij een langere kennismaking kan ik bepalen of dat problematisch kan worden. Het stuurgevoel is prima en de stabiliteit op snelheid is dat ook.

Interieur & afwerking
Het eerste wat opvalt zodra je eenmaal hebt uitgevogeld hoe de deur opengaat, is het gigantische touchscreen. Het meet maar liefst 17 inch en straalt je letterlijk tegemoet zodra je instapt. In deze US-spec Model S werkt de data-connectie nog niet op volle snelheid, maar dat wordt voor de oversteek naar Europa uiteraard opgelost. Full-screen browsen, Google maps navigatie, webstreams beluisteren, al dat soort zaken komen dan binnen bereik. Verder kan (of moet) je werkelijk alles in de auto via het touchscreen bedienen en dat werkt prima.

Zodra je bent uitgespeeld ben met het touchscreen komt de rest van het interieur in beeld. Het is goed, maar kan nog niet tippen aan bijvoorbeeld een Audi A7 of BMW 7-serie. De reguliere knoppen en de “versnellingspook” aan het stuur komen rechtstreeks uit de schappen van Mercedes-Benz.

Het interieur lijkt in eerste instantie behoorlijk ruim, volwassenen kunnen zeker een comfortabele plek op de achterbank vinden. Helaas kan de voorstoel niet ver genoeg naar achteren voor de langere bestuurders, ik kon met mijn 1,94m niet de ideale zit vinden. De stoel en de verstelmogelijkheden zijn ook niet de beste in zijn klasse, zeker als je bedenkt dat je bij de Duitsers tevens nog sportstoelen maar ook comfortstoelen kunt bestellen. Optioneel biedt Tesla wel aan om de Model S als zevenzitter uit te rusten. In de achterste kofferruimte komen dan twee kleine stoelen die tegen de rijrichting in worden geplaatst. De voorste kofferruimte blijft dan nog over voor het vervoeren van alle bagage, dus die kan ook nog mee.Prijzen & komst naar Europa
De invasie van de Model S heeft een klein Nederlands tintje, want Tesla Lease wordt powered by Athlon Car Lease. Ze gaan de Model S aanbieden in 7 Europese landen voor de zakelijke markt. Vandaar dat niet de pers maar de klanten van Athlon de Nederlandse primeur kregen om met de Tesla Model S te rijden. Voordat de oversteek gemaakt wordt heeft Tesla nog de harde noot te kraken om de productie echt op gang te krijgen. In de oorspronkelijke plannen moesten er in 2012 vijfduizend stuks van de Model S worden gebouwd, maar dat gaan ze in ieder geval niet meer halen.

In het tweede kwartaal wordt de productie voor Europa gestart, pakweg zes weken later moeten de eerste auto’s hier voor klanten beschikbaar komen. Nederlandse prijzen worden medio december 2012 bekend gemaakt. De basisprijs in de VS is $49.900, de 60 kWh versie kost $ 59.900, de 85 kWh versie $ 69.900. De Performance en Signature versies zijn nog duurder en de Signature Performance (die wij reden) kost bijna een ton in dollars. Voor Nederland kunnen we uitgaan van prijzen die beginnen rond de 65 mille en oplopen tot boven de 120 mille. 

Tesla Model S.

Recent Content