Waar voornamelijk de Duitse merken de lijsten domineren als het aankomt op de combinatie dieselmotor met een automatische transmissie, bleven de Japanse merken wat achter. Zeker als het aankomt op het gebied van een moderne automaat als een DSG, S-Tronics of 7Gtronic houdt een merk als Subaru liever vast aan de Continu Variabele Transmissie, CVT. Daarom presenteren zij nu de Subaru Outback die naast een boxer dieselmotor ook beschikt over een CVT automaat, de Lineartronic. Subaru Outback nieuws.
De Outback zelf is lichtjes opgefrist door middel van een iets sportiever voorkomen en het gebruik van nieuwe materialen. De voorbumper en de grille hebben een ander design gekregen en de mistlampen zijn groter dan voorheen. Ook het interieur is nagelopen en dat resulteert in een nieuwe klokkenwinkel en verbeterde stoelen met een hoger zitcomfort.
Subaru noemt zichzelf een pionier op het gebied van de crossover. De Subaru Legacy was medio jaren ‘90 één van de eerste luxe personenauto’s die ook leverbaar was als meer terreinwaardige variant, de Outback. Eind 2009 is dat concept vier generaties later meerdere malen doorontwikkeld en voegen zij daar nu een automatische transmissie in combinatie met een dieselmotor aan toe.
Deze automaat, Lineartronic genaamd, is zo geprogrammeerd dat het lijkt alsof de automaat beschikt over verschillende versnellingen terwijl dit feitelijk niet het geval is. Subaru heeft hiervoor gekozen is om een eventueel sonore toon te vermijden zoals dat weleens het geval kan zijn bij een normale CVT. Door het hoge koppel van 350Nm en het vermogen van 150 pk maakt de CVT transmissie optimaal gebruik van de aanwezige trekkracht en zal het constant een zo vloeiend mogelijke acceleratie proberen na te streven. Wie sportief wilt rijden met de Outback kan zelfs het heft in eigen handen nemen door middel van schakelflippers achter het stuur. De 0-100 sprint neemt 9,7 seconden in beslag de topsnelheid bedraagt 195 km/u.
De Subaru Boxer diesel zelf blijft een mooie machine. Door de eigenschappen van een boxermotor, zoals een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, houdt Subaru vast aan hún boxer en zijn zij het enige merk dat dit principe ook toepast bij dieselmotoren. Ook het befaamde symmetrische AWD systeem is standaard aanwezig op de Legacy Outback waardoor het een echte allround inzetbare auto is geworden die met een trekgewicht van 1700 kg prima geschikt is voor het trekken van een flinke caravan of paardentrailer.
De Subaru Outback is leverbaar vanaf €47,995,- en is dan uitgerust met een 2.5 viercilinder boxermotor met 173 pk en een Lineartronic automaat. Deze benzineversie is enkel leverbaar als Executive uitvoering. De standaarduitrusting omvat onder andere licht- en regensensoren, cruise- en climate control, xenon verlichting, 10 voudig elektrisch verstelbare stoelen, 17 inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding en keyless entry. De 2.0 D prijs start bij €47,795,- voor de handgeschakelde Business Edition. De automaat heeft een bescheiden meerprijs van €2,200,-.
Subaru Outback nieuws