Enkel de naar power snakkende, benzineverslaafde liefhebber van vierwielaangedreven gebakjes kon zich nog melden bij Subaru voor de aankoop van een Impreza. De WRX STI is sinds 2009 de enige Impreza die het merk van de zes sterren in Nederland levert. Medio dit jaar wordt deze echter met pensioen gestuurd en maken we kennis met een gloednieuwe. Subaru Impreza WRX STI.
Het fantastische DNA
Verpak een flink aantal boxer- pk’s en AWD vierwielaandrijving in een wat saai ogende Japanse sedan en een straatlegaal rallymonster is geboren.. Dit DNA spreekt al sinds medio jaren negentig tot de verbeelding van menig gearhead en autosportliefhebber.
Het begon in 1997 met de GT Turbo. Een 211 pk sterk kanon dat voor zijn tijd in staat was tot indrukwekkende prestaties. Zo accelereerde hij in 6,4 seconden naar de 100 km/u en was ie daarmee net wat langzamer dan een veel duurdere BMW M3. Vanaf het modeljaar 2000 stapte Subaru over op de benaming WRX die beter aansloot bij het fameuze rallykanon WRC. Het vermogen nam toe met zeven pk waardoor de acceleratietijd nog maar 6.2 seconden bedroeg. Niet veel later kwam echter de overtreffende trap. De WRX STi die voor achttienduizend euro meer in 5.5 seconden naar de 100 sprintte dankzij een vermogensupgrade naar 265 pk.
De toon was gezet en de naam WRX (STI) leek vervolgens onlosmakelijk verbonden met de vierdeurs middenklasser. Toch bleef de verkoop van het normale model achter ten opzichte van de concurrentie waardoor Subaru in 2009 besloot de Impreza uit het gamma te laten verdwijnen. De crossover XV nam zijn plek in, al kon de echter liefhebber zich nog steeds melden voor de smakelijkste Impreza van allemaal. De WRX STi.
Smaakmakende specificaties
Deze krijgt medio dit jaar dan ook een opvolger. De gloednieuwe WRX STi maakte onlangs zijn debuut op de Detroit Motorshow en deed dat onder andere met veelbelovende specs. Zo levert zijn 2.5 liter viercilinder turbogeblazen boxermotor een vermogen van 305 pk en 400 Nm. Hoogstwaarschijnlijk voldoende om de niet al te zware sedan in minder dan 5 seconden af te schieten naar 100 km/u via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Uiteraard is het fameuze AWD systeem ook hier van de partij en krijgt dit zelfs de toevoeging van het zogenaamde DCCD systeem: Drive and Driver Controlled Center Differential. Met dit interessante stukje techniek is de bestuurder in staat om zelf te bepalen hoeveel kracht er naar de voor- en achterwielen wordt gestuurd. Zo is het mogelijk om 80% van het totale vermogen naar de achterste wielen te sturen en kan je dit percentage uiteindelijk afbouwen tot een 50:50 lock modus. Subaru belooft verder een 16% stijvere carrosserie voor het tegengaan van body roll en een 67% snellere stuurreactie. Verder is het onderstel fijngeslepen op de Nurburgring en – zoals Subaru zelf claimt – track ready. Stoppen? Dat geschiedt middels een setje gigantische remmen die afkomstig zijn van de specialisten van BREMBO.
Extravagante en vertrouwde kleurstelling
Uiteraard denken ze bij Subaru ook aan de nodige opsmuk. De auto die mede door zijn extravagante kleurstelling beroemd is geworden, wordt wederom geleverd in de kleurencombinatie diep blauw met gouden lichtmetalen velgen. Ook de taartschep op de kofferklep is nog steeds aanwezig, evenals de nodige STi badges rondom. Vier vuistdikke uitlaten zullen ongetwijfeld zorgen voor de nodige oorporno terwijl de auto an sich een veel strakker design mee kreeg.
Het interieur zal worden opgebouwd uit nette materialen en onder andere worden aangekleed met half lederen en alcantara kuipstoelen. Het dashboarddesign kent verder veel overeenkomsten met dat van de XV en mocht je het geroffel van de boxermotor beu worden (dat klinkt haast ondenkbaar) dan zorgt een 440 Watt sterk audiosysteem van Harmann & Kardon voor de muziek.
Zoals het er nu naar uitziet, staat de compleet nieuwe en veelbelovende WRX STi vanaf medio dit jaar bij de Nederlandse dealers. Een prijs is nog niet bekend, maar een koopje wordt ‘t niet. Houd rekening met een prijs die zal schommelen rond de vijftigduizend euro.
Subaru Impreza WRX STI