“Schokend “ vernieuwde Nissan Leaf


De allereerste échte elektrische auto, de Nissan Leaf, heeft 2.5 jaar na zijn introductie een fikse facelift ondergaan. Deze wijzigingen vinden niet alleen plaats aan het ex- en interieur maar hebben ook te maken met de techniek en met name de actieradius. De Leaf, waar er inmiddels wereldwijd 58.000 stuks van rondzoemen, is volgens Nissan op meer dan 100 punten verbeterd en vernieuwd. “Schokend “ vernieuwde Nissan Leaf.

Van 0,29 naar 0,28

Het uiterlijk is niet veel verandert ten opzichte van de oude en het voornaamste verschil zit hem in de iets andere grill die zorgt voor een betere stroomlijn waardoor de CW waarde zakt van 0,29 naar 0,28. Verder is de Leaf leverbaar met een vernieuwd kleurenpallet en andere lichtmetalen velgen. Voor de rest zijn de veranderingen voornamelijk onderhuids te vinden. Zo beschikt de Leaf over een grotere kofferbak omdat de laadmodule voortaan één geheel vormt met de elektromotor en is er een mogelijkheid om via een soort van snellaadsysteem bij een openbare laadpaal de laadtijd te verkorten van 6 naar 3 uur.

Omgekeerde airconditioning

Waar de eerste generatie Leaf rijders soms wat last van ondervond was het verwarming en ventilatiesysteem. Deze is dan ook compleet vernieuwd wat onder andere inhoud dat het niet langer meer van erg grote invloed is op de actieradius. In plaats van 1.3 kW vreet de verwarming voortaan 0,4 kW. Dit wordt onder andere gerealiseerd door een soort van omgekeerde airconditioning die het interieur energiezuiniger op temperatuur kan houden.

Meer Europees onderstel

De nieuwe Leaf beschikt over een compleet nieuw remsysteem dat nog beter in staat is om de energie die vrijkomt bij het remmen om te zetten in stroom. Ook is het onderstel aangepast naar de wensen van de Europese consument. De nieuwe Leaf zal daardoor iets straffer zijn afgeveerd en misschien wat strakker sturen.

14% verder

Het vermogen en de specificaties van de Leaf zijn grotendeels hetzelfde gebleven. De elektromotor levert een vermogen van 109 pk en creëert daarnaast een koppel van 280 Nm dat direct beschikbaar is. De 0-100 sprint neemt 11,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 144 km/u. Door de aanpassingen is de actieradius toegenomen van 175 naar 199 km. Gemiddeld kom je met de nieuwe Leaf 14% verder dan met de “oude”.

Around View Monitor

In het interieur zijn er verandering doorgevoerd aan het zitmeubilair en de uitrusting. Zo is de duurste uitvoering, de Tekna, voortaan leverbaar met een High End audio installatie van BOSE met een extra subwoofer in de kofferruimte en vol lederen bekleding met stoelverwarming. De around view monitor die sinds kort leverbaar is op de Qashqai is ook doorgetrokken naar de Leaf. Verschillende camera’s rondom het voertuig zorgen voor een bovenaanzicht van de auto waardoor inparkeren een peulenschil wordt.

Accu leasen of kopen

Net als bij concerngenoot Renault, kan je bij Nissan ook gaan kiezen voor het leasen van een accupakket terwijl het nog steeds mogelijk blijft het accupakket aan te schaffen. De prijzen voor een Leaf zonder accupakket starten bij €23,980,- voor de Visia. Inclusief accupakket is deze uitvoering verkrijgbaar vanaf €29,790,-. De prijs voor het leasen van een accu start bij €79,- per maand en is afhankelijk van het jaarkilometrage. Door deze constructie kan Nissan de actieradius van de Leaf garanderen. Mocht het vermogen van de batterij namelijk teruglopen dan zal deze vervangen worden door een nieuwe.

“Schokend “ vernieuwde Nissan Leaf.

Recent Content