RIJTEST: VOLVO V60 DIESEL PLUG-IN HYBRID


De V60 kreeg een poosje geleden een facelift. De geheel nieuwe neus was een aangename verrassing en ook de hybride versie viel die eer te beurt. Op welke punten deze Volvo scoort overlopen we even met jullie….V RIJTEST: VOLVO V60 DIESEL PLUG-IN HYBRID.

De sterkte van deze V60 Plug-in Hybrid Vehicle (PHV) is de V60-basis op zich. Die staat garant voor een aangename rit in stilte, zacht en baanvast. Zonder nog maar iets te overdrijven mag het gezegd worden dat de Volvo vaak vergeten wordt in de vergelijking tussen de vaste Duitse waardes als de BMW 3-Reeks, Mercedes C-Klasse en Audi A4… Stuk voor stuk allemaal top wagens. Je keuze hangt niet meer af van “wat is de beste” het is nu gewoon “Wat is de mooiste?” of “Blijf ik wel bij erk X?”. Gelukkig helpen wij een handje mee. De Volvo die we voor u brengen is een hybride diesel met slechts 48 gr/km uitstoot. Goed voor 100 procent fiscale aftrekbaarheid. Koop je hem privé dan wegen de fiscale voordelen minder door en blijf je toch zitten met een hoge aanschafprijs van 62.000 euro. Om die te rechtvaardigen? Een rijke standaarduitrusting en spitstechnologie in een mooie degelijke verpakking.PLUG IN DIE…WAT?

De 50 kW (68 pk) sterke elektromotor en de 215 pk krachtige D6 diesel werken geheel apart doch harmonieus samen. Hoezo apart? De achterwielen zijn aangedreven door de elektromotor, de voorwielen door de vijfcilinder dieselmotor. De overgangen tussen beide voel je niet en wanneer de motor aanslaat hoor je de diesel zachtjes op de achtergrond. Geen enkele keer hebben we ons gestoord aan de hybride werking. Het grote voordeel van een hybride is trouwens al lang niet meer dat je zuinig van punt A naar punt B gaat maar dat je van punt A naar punt B gaat met extra power. In het geval van de V60 PHV reden we de eerste dag rond zonder effectief te weten over hoeveel pk hij nu juist beschikt. Puur gevoelsmatig gingen we uit van 275 pk. In het boekje lazen we dan volgende berekening: 215 pk + 68 pk gecumuleerd wordt tot een vermogen van 283 pk. Niet slecht en we zaten er dus niet ver naast. De vijfcilinder diesel van Volvo staat bekend als betrouwbare krachtpatser. Het bleek overigens een perfecte keuze van Volvo om deze D6 te implementeren in hun PHV. De souplesse waarmee de wagen door zijn zestraps Geartronic bak schakelt is trouwens ook opmerkelijk.STIJL EN KLASSE

Het interieur is stijlvol en modern vormgegeven. De centrale ventilatiemond voor bestuurder en de ietwat verscholen mond voor de bijzitter ogen wat vreemd. De knopjes staan echter allemaal mooi gerangschikt in de middenconsole al kan er nog wat verbeteren qua intuïtief bedienen. Onderaan vinden we drie knoppen terug, PureHybrid en Power, een mooie manier van Volvo om de slogan in de wagen weer te geven. Zoals je al vermoed is Pure inderdaad 100 procent elektrisch rijden. Met een volle batterij doe je maximaal 60 km, Hybrid schakelt haast onmerkbaar tussen beide krachtbronnen en Power zorgt voor een continue boost van vol vermogen wanneer je de pedaal eens goed vloert. Naargelang je stemming kan je ook voor je dashboard/wijzerplaat kiezen uit vier weergavetypes. Deze kan je doorheen de drie rijmodi gebruiken. Sportieve zielen kiezen uiteraard voor de rood vormgegeven Performance in in combinatie met de rijmodus Power. Of je de andere kleuren wil gebruiken, is nog maar de vraag. Aan licht verbaas je vriend en vijand met een acceleratietijd van amper 6,1 sec van 0-100 km/h.CHARGE!

Natuurlijk moet je de V60 ook opladen, vandaar de naam Plug-In Hybrid. Dit doe je in de meeste stopcontacten in eigen garage of via een publiek laadpunt. De wagen wordt geleverd met één snoer van vier meter voor de conventionele 220 V aansluiting. Een blauwe stekker met het de felste gifgroene kabel die op de markt te krijgen is. Optioneel kan je een 380 V versie verkrijgen. Indien je thuis een 380 V aansluiting kan plaatsen is het aangeraden om dit te doen aangezien de oplaadtijd zo goed als halveert. Wie z’n huis nog moet voorbereiden met een 380 V aansluiten, moet de extra kost echter niet onderschatten.CONCLUSIE

Over een wagen die zo overtuigend is als de V60 D6 PHV hoef je niet meer over te zeggen dan nodig. Een wolf in schapenvacht, een sublieme familiewagen. Alleen is het jammer van de hoge aanschafprijs en de wel heel optimistische 1,8l/100km, een verbruik dat wij helaas niet behaalden. Wij strandden op 4,5l/100 km.SPECIFICATIESMotor

2400 cc 5-in-lijn Diesel

Vermogen

215pk

Koppel

440 NmOverbrenging

6-bak-automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 954 kgTopsnelheid

230 km/u

Prijs basismodel

€ 61 000.00

0 tot 100 km/u

6.10 secGemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

606 L

Max. kofferinhoud

1 310 LCO2-uitstoot

48 g/km

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 585.29

RIJTEST: VOLVO V60 DIESEL PLUG-IN HYBRID

Recent Content