Er lijkt geen einde te komen aan het nieuws dat afkomstig is van Toyota. Zij halen een fikse Swiffer door het modellengamma om het nodige stof weg te halen en de boel weer goed te laten blinken. Met een compleet nieuwe Auris, Prius Wagon en Yaris Hybrid lijken we de ‘ordinaire’ modellen als de Avensis en Verso een beetje te vergeten. Die laatste is nu onder handen genomen en heeft een subtiele facelift ondergaan om hem weer keurig in lijn te laten lopen met de rest van het gamma. Wij gingen op pad met een 1.8 benzinemotor die gekoppeld is aan een CVT automatische transmissie. Rijtest Toyota Verso 1.8.
Niet meer oubollig
De facelift houdt zich met name bezig met het exterieur van de auto en de afstelling van het onderstel. Het front van de auto heeft dezelfde dynamische look en strakke lijnen gekregen als de Avensis en recentelijk nog de Auris. De koplampen zijn strakgetrokken en een leuk detail is de doorlopende grille in het glas. Het onderste gedeelte van de voorbumper heeft een grotere luchtinlaat gekregen die lijkt op die van de Auris. Het wat bolle en enigszins suffe voorkomen van de Verso is helemaal voorbij en het vooraanzicht oogt eerder dynamisch en modern dan saai en behouden zoals voorheen. Na het passeren van de A-stijl blijkt de Verso gelijk aan zijn voorganger en zijn het slechts subtiele aanpassingen die het nieuwe model kenmerken. Zo is de strip rondom het logo op de achterklep iets nadrukkelijker aanwezig en zien we onder aan de achterbumper een soort diffuser.
Interieur verder verfijnd
Het interieur is door de Toyota ingenieurs verder verfijnd. Het wat eigenzinnig opgezette dashboard oogt nog steeds modern en steekt degelijk in elkaar. De facelift heeft gezorgd voor nettere materialen met chromen details. Het centraal geplaatste instrumentarium is licht gewijzigd voor een geoptimaliseerde aanblik en het Toyota Touch&go heeft ook hier een plaatsje gevonden in het dashboard. Het systeem, standaard vanaf de tweede uitvoering Aspiration, biedt in de basis geen mogelijkheid voor navigatie en zal dan voornamelijk dienen als multimediasysteem. Zo kun je verschillende apparaten aansluiten als een USB stick of een Smartphone via de Bluetooth connectiviteit.
Door de hogere carrosserie is de instap via de grote portieren prettig. Eenmaal achter het stuur laat de zitpositie zich voldoende instellen en stelt alleen de diepte-instelling van het stuurwiel teleur. Die is net niet voldoende waardoor het stuur bij een lichaamslengte van 1.85 m. wat ver weg blijft staan. De stoel is in hoogte verstelbaar en enkel een lendesteun ontbreekt in de – als Aspiration uitgevoerde – testauto. Een middenarmsteun biedt extra ondersteuning en zorgt samen met de armsteun in het deurpaneel voor een prettige en uitgeruste zitpositie. Het met leder beklede stuur (standaard vanaf Aspiration) ligt lekker in de hand en biedt bovendien plaats aan de bediening van het (prima klinkende) audiosysteem en een eventueel gekoppelde telefoon. Rechtsonder, achter het stuurwiel bevindt zich de bediening van de cruise control die wederom standaard is vanaf de Aspiration. Qua aflegruimte is het goed gesteld in de Verso en kun je allerhande attributen als een telefoon of portefeuille eenvoudig kwijt. Twee bekerhouders tussen de voorstoelen bieden plek aan flesjes drinken die ook gekoeld kunnen worden in het dashboardkastje.
Meerdere zitrijen
Op de tweede zitrij vinden we drie afzonderlijke stoelen die stuk voor stuk neerklapbaar en naar voor of achter te verstellen zijn. Na het plaatsnemen blijkt de hoofd- en beenruimte meer dan riant en blijken de passagiers te beschikken over kleine tafeltjes die aan de voorstoelen zijn bevestigd. Zoals wij al eerder aangaven, is de Verso leverbaar als vijf- of zevenpersoons uitvoering met een prijsverschil van € 595,-. Kanttekening is dat dit pas mogelijk is vanaf de 1.8 motor. Onze testauto was voorzien van twee extra stoeltjes in de bagageruimte die eenvoudig zijn op te klappen. De zit is voor kinderen tot een leeftijd van ongeveer 10 jaar prima. Voor volwassen personen of stevige tieners kan het vrij krap zijn. Dit kan enigszins worden verzacht door de rugleuning van de middelste stoel op de tweede zitrij neer te klappen. Op die manier ontstaat er meer ruimte voor – met name – de binnenste knie. Vraagtekens zetten wij bij het ventilatiesysteem in de Verso. Tot een buitentemperatuur van 22 graden bleef het klimaat nog aangenaam aan boord. Naar ons gevoel moet dit echter niet veel warmer worden, denkende aan de achterste passagiers. De concurrentie biedt namelijk ventilatieroosters op de tweede en soms zelfs derde zitrij en dat is iets wat de Verso ontbeert. Enkel openingen onder voorstoelen zorgen voor wat ventilatie. Met opgeklapte derde zitrij biedt de Verso plaats aan twee kratjes bier. Niet al te riant maar iets dat we vaak zien bij dit type auto. In standaard –vijfpersoons – trim bedraagt de inhoud een forse 484 Liter wat vergelijkbaar is met de Kia Carens. Wie alle stoelen vervolgens neerklapt vergroot de inhoud eenvoudig naar een maximum inhoud van 1740 liter.
Typisch Japans blok
In het vooronder van onze testauto ligt een oude bekende die in combinatie met de Continu Variabele Transmissie zorgt voor een op papier krachtige en comfortabele aandrijflijn. Met een vrij hoog vermogen voor een atmosferische motor van 148 pk, sprint de Verso in 11,1 seconden naar de 100 km/u en ligt de topsnelheid op een keurige 185 km/u. De 1.8 blijkt een echt Japans blok wat betekent dat trillingen nauwelijks waarneembaar zijn en het blok zijdezacht zijn werk doet. De vermogensopbouw is mooi lineair en pas in de hogere toerenregionen wil de 1.8 soms een wat koud klinkende gil opzetten. De CVT transmissie past perfect bij dit karakter. Bij rustig accelereren komt de toerenteller nauwelijks boven de 2500 tpm en op snelheid wijst diezelfde naald soms belachelijk lage waardes aan. Zo draait de motor bij 80 km/u slechts 1600 tpm terwijl op de snelweg de 2000 tpm nauwelijks wordt gepasseerd. De extra isolatie van het nieuwe model is hier goed merkbaar in de vorm van een stille cockpit waar afrolgeluid mooi achterwege blijft. Pas boven de 140 km/u neemt het windgeruis met grote proporties toe. Wie kiest voor de CVT transmissie krijgt automatisch de mogelijkheid om zelf handmatig te schakelen tussen zeven geprogrammeerde versnellingen. Dit kan door middel van de versnellingspook of via flippers achter het stuur. Dit is met name handig bij het rijden in bergachtig gebied. De 1.8 kent een trekgewicht van 1.300 kg dat geldt voor de handgeschakelde versie en die met CVT automaat. Alleen de 2.0 D-4D-F met 126 pk mag 200 kg meer trekken.
Prettige onderstelafstelling
Qua onderstelafstelling heeft Toyota het goed voor elkaar. Zij slaan niet door in het zo dynamisch mogelijk afstellen daarvan maar kijken goed naar het type berijder en de inzetbaarheid van de auto. Ondanks de hoge koets helt de auto nauwelijks over en blijkt de carrosserie vrij stijf te zijn wat nare rammeltjes en torderen van de auto voorkomt. Het sturen gaat licht maar met gevoel en blijkt na het nemen van een paar bochten vrij precies. Van direct sturen is geen sprake maar dat past goed bij het veerkarakter van de auto. Ook in deze Toyota telg herkennen wij de koers – wat betreft de afstelling van demping en vering – die het merk een tijd geleden inzette met de gefacelifte Prius. Op korte oneffenheden en lange glooiingen in het asfalt filtert het onderstel alle narigheden uit het wegdek kundig weg en vooral de achterste as blijkt erg prettig afgesteld. Hierdoor blijven harde klappen na het afrijden van een drempel achterwege.
De uitrusting
De Verso is leverbaar met een niet al te brede keus aan motoren. De instap 1.6 levert 126 pk en start in de uitvoering Comfort bij €26,500,-. Voor dat geld is de Verso uitgerust met airconditioning, elektrische ramen vóór, radio cd speler met vier speakers, centrale deurvergrendeling en een reeks veiligheidssystemen als airbags en een stabiliteitsysteem. De 1.6 in de uitvoering Aspiration, voegt voor slechts € 2.260,- meer redelijk wat luxe toe zoals 16 inch lichtmetalen velgen, in twee zones gescheiden climate control, cruise control, Toyota Touch&Go multimediasysteem met achteruitrijcamera en vier elektrische ramen. De meest luxe uitvoering is de Business die voor slechts € 915,- meer 17 inch lichtmetalen wielen, glazen panoramadak, stoelverwarming, licht- en regensensor en een navigatiesysteem toevoegt aan de uitrusting. Deze uitvoering (met uitzondering van de comfort) in combinatie met de geteste 1.8 kost € 1.870,- extra. Een automaat op de 1.8 kost nog eens € 1.690,- extra. Goed nieuws is wel dat de twee extra stoeltjes kosteloos aan de optielijst toegevoegd kunnen worden. Wie meer kilometers rijdt of graag wat extra trekvermogen heeft kan kiezen voor de 2.0 D-4D-F. Deze is in dezelfde uitvoeringen leverbaar vanaf € 31,620,-.
Verrassend laag verbruik
Met een stevig om zich heen slaande concurrentie heeft de Verso het niet bepaald makkelijk. Vooral de eerder genoemde Prius Wagon snoept een fiks gedeelte weg bij de Verso door zijn fiscale voordelen in – met name – de zakelijke markt. Toch beschikt de Verso over een aantal eigenschappen die hem onderscheiden van de Prius Wagon. De auto is ruimer, mag een flinke aanhanger trekken en is bovenal een stuk voordeliger in de aanschaf. Zelfs het verbruik ligt niet schokkend veel hoger dan bij de Prius Wagon. Door het lage toerental dat de CVT op snelheid draait, bedroeg ons testgemiddelde met een rustige rijstijl op een gevarieerd traject slechts 1 op 17. Dat is maar liefst twee kilometer verder dan de fabriek opgeeft en een typisch voorbeeld van de Japanse kijk op efficiëntie. Door juist een motor te gebruiken met een grotere cilinderinhoud, creëer je een krachtbron die continu presteert zonder reserves aan te breken en die niet afhankelijk is van een turbolader. Wij brengen de Verso uiteindelijk terug met een meer dan tevreden gevoel. Het is een bijzonder prettige en spaarzaam met benzine omspringende auto. Een auto die je zonder enige vorm van twijfelt aanraadt.
Rijtest Toyota Verso 1.8