Hyundai i10 heeft torenhoge ambities


In de vorige editie van AutovoorU kon u lezen over de nieuwe Hyundai i10. De introductie is inmiddels achter de rug, de eerste kilometers zijn gereden en Hyundai maakt zich op voor een felle strijd in het A-segment. De nieuwe i10 zet nadrukkelijk een stap omhoog maar kent desondanks een vanafprijs van minder dan 10 mille. De concurrentie is aan zet. Hyundai i10 heeft torenhoge ambities.

Hyundai-importeur Greenib Car heeft hoge verwachtingen van de nieuwe generatie Hyundai i10. “We hebben een topauto die hoge ogen gooit in het hart van het A-segment”, stelt Hans Kwaad, algemeen directeur van importeur Greenib Car. “Nooit eerder was een Hyundai in het A-segment zo goed in balans als deze nieuwe Hyundai i10. Hij heeft niet alleen de uitstraling van een klasse hoger, maar ís ook een klasse hoger. Weinig concurrenten hebben zoveel veiligheidsvoorzieningen als de Hyundai i10, die voorzien is van zes airbags, een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), het VSM stabiliteitsprogramma én ook nog van een bandenspanningscontrolesysteem.”

Hij vervolgt: “Wij zijn ook heel tevreden met de prijs van het compleet uitgeruste volumemodel: € 10.995,- (de instapper kost 9.995 euro) is recht in het hart van het A-segment en inclusief zaken als climate control, een radio/cd-/mp3-speler met USB-/AUX-aansluiting én een modern interieur met beige inleg. Maar liefst zestig procent van alle auto’s die in Nederland in het A-segment worden verkocht, hebben een prijs tussen de 10.000 en 12.000 euro. Dan doen wij met de zeer complete nieuwe Hyundai i10 heel goede zaken.”

Ten opzichte van zijn voorganger moet de i10 met name op drie gebieden beter scoren: ruimte, veiligheid en afwerking. Kijkend naar de specificaties moeten wij concluderen dat de i10 op het moment het ruimste interieur in zijn segment heeft. Hyundai mikt niet langer op een rol op het tweede plan: de Koreanen zijn ervan overtuigd dat de i10 kan dienen als eerste en enige auto voor een huishouden. De toegenomen ruimte en luxe moeten daarvoor zorgen.

Vooralsnog zal Hyundai de nieuwe i10 alleen leveren met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 49 kW/66 pk en een koppel van 94 Nm. De krachtbron zorgt voor acceptabele prestaties met een topsnelheid van 155 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 14,9 seconden. De CO2-uitstoot is met 98 g/km netjes. Met het oog op de hoge ambities van het merk, zou het ons niet verrassen als Hyundai in een later stadium een krachtigere viercilinder lanceert: andere markten krijgen namelijk van meet af aan al de beschikking over een 1.2 liter vierciinder. Door zijn lagere zwaartepunt en compleet nieuwe onderstel met gewijzigde wielophanging moet de i10 ook een stuk strakker rijden dan zijn voorganger.

Hyundai i10 heeft torenhoge ambities.

Recent Content