Hyundai i10 belichaamt ‘het nieuwe A-segment’


De economische crisis heeft wellicht één voordeel met zich meegebracht: de laatste jaren hebben veel meer mensen een ‘stap terug’ gemaakt naar het A-segment. Soms noodgedwongen, soms uit financiële overwegingen: zo’n kleintje is toch een stuk voordeliger in gebruik. Wat is dan precies het voordeel? Het kan geen toeval zijn dat het A-segment de laatste jaren enorme sprongen heeft gemaakt op het gebied van kwaliteit. Hyundai i10 belichaamt ‘het nieuwe A-segment’.

Hyundai’s ijzer in het vuur in het A-segment luistert na de naam i10. De i10 is de opvolger van de Atos. Hoewel het alweer een aantal jaar geleden is dat de eerste generatie Hyundai i10 het levenslicht zag, werd direct duidelijk dat het zuid-Koreaanse merk afstand nam van het speelse, goedkope imago van het A-segment. De nieuwste generatie i10 waarin ik reed, werd vorig jaar geïntroduceerd en als de voortekenen niet bedriegen, is dit een zeer serieuze auto.

Méér dan een boodschappenwagentje

Welke voortekenen zijn dit dan? Je hoeft alleen maar te kijken naar de uitrusting van deze i10 om te concluderen dat deze auto méér is dan het boodschappenwagentje van weleer. Veel meer. Elektrische ramen rondom, mistlampen voor, cruise control, automatische airconditioning, touch screen navigatie, Bluetooth: dat klinkt niet bepaald als een gemiddelde A-segmenter. En toch is dit waar het A-segment is aanbeland.

Nette afwerking

De Hyundai i10 van de nieuwste generatie is in de eerste plaats op visueel gebied een sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. Hij komt standaard met vijf deuren en dat kan dankzij zijn grootte: de huidige i10 is bijna net zo groot als de Getz van een paar jaar terug en dat was toch echt een auto uit het B-segment. De compacte Koreaan heeft een modern, dynamisch uiterlijk. Echt spannend is de auto niet te noemen maar met zijn herkenbare front, heldere kop- en achterlampen en scherpe lijnen op de flanken is het gewoon een fijne auto om te zien. Dat geldt ook – en misschien wel vooral – voor het interieur. Het binnenste van de i10 vormt wellicht het beste bewijs van de figuurlijke groei die het model heeft doorgemaakt. Alles is netjes afgewerkt; nergens vind je kaal staal. De manier waarop de portieren dichtvallen, klinkt als kwaliteit. Zo kan het dus ook. Die kwaliteitsindruk wordt eenvoudig op peil gehouden door de prima stoelen, rustige opzet en goede materiaalgebruik. De blikvanger in het interieur is natuurlijk het Pioneer entertainmentsysteem met groot touch screen kleurenscherm. Hoewel de ergonomie wat te wensen overlaat, werkt het razendsnel. Wat voor het exterieur van de Hyundai i10 opgaat, geldt ook voor het interieur: het is ingetogen en netjes, niet opzienbarend maar wel fijn en intuïtief en wat mij betreft een voorbeeld voor de meeste A-segmenters.

Voelt rapper dan-ie is

Wat natuurlijk gebleven is in een auto als deze, zijn de kleine motoren. Deze kleine rakker wordt aangedreven door een 1.0 liter driepitter met 49 kW/66 pk en 94 Nm. De auto lijkt rapper dan dat je op basis van deze cijfers zou vermoeden, al blijkt dat vooral een gevoelskwestie: een sprint van 0-100 km/u in 15,1 seconden is niet denderend maar het voelt allemaal soepel. Dit heeft te maken met het feit dat de motor met plezier zijn rondjes draait. Hij heeft een elastisch karakter: nergens krijgt-ie het moeilijk, of je nu weinig toeren maakt of juist toeren draait. De i10 versnelt gewillig. Wat daarbij vooral opvalt, is het feit dat hij erg stil is. Dit geeft aan dat Hyundai nergens op heeft beknibbeld, wat weer tekenend is voor het statement dat de i10 maakt: dit is een uiterst serieuze, zeer goed in elkaar stekende auto die meer is dan ‘een auto erbij’. Het gemiddelde verbruik van de i10 kwam in mijn testperiode uit op een nette maar niet bijzonder lage 5.1 l/100 km.

Keurig en neutraal weggedrag

Ik begin een rode draad te ontdekken in het karakter van deze Hyundai. Zijn rijgedrag is zoals zijn uiterlijk: keurig en zeer neutraal. Nooit doet de i10 gekke dingen. Hij is aangenaam comfortabel maar zeker op lagere snelheden redelijk strak geveerd. Het rijgedrag van de Zuid-Koreaan kun je het beste typeren als ‘veilig’. De i10 volgt gemoedelijk de commando’s op. Wel valt op dat de stuurbekrachtiging bij kleine bewegingen soms even net iets te laat wakker wordt: je voelt ‘m dan inschakelen en dat gaat een beetje hakerig. Bij normaal bochtenwerk heb je hier geen last van maar wel bijvoorbeeld bij kleine correcties op de snelweg.

Comfortabel met vier man op pad

De Hyundai i10 biedt eenvoudig ruimte aan vier volwassen personen plus wat bagage. De bagageruimte is met 252 gemiddeld voor het segment. De been-, schouder-, en hoofdruimte zijn echter bovengemiddeld. Met vier normale Hollanders zit je gewoon prima in deze auto. Wel merk je dat de i10 wat hinder ondervindt van zware belading: hij is dan wat onderstuurd en voelt wat stroperig. Maar het feit dát je comfortabel met vier man op pad kunt, spreekt in zijn voordeel.

De Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus staat voor 12.995 euro in de prijslijst. Het is niet de instapversie, die rijd je vanaf 10.995 euro. Natuurlijk heb je voor die prijs een prima i10, maar voor 2 mille meer heb je een zeer interessante wagen met climate control, Bluetooth, airbags rondom en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Elke i10 heeft overigens standaard airco maar wat de duurdere uitvoeringen interessant maakt, is dat deze bewijzen dat het in het A-segment écht niet meer behelpen is. Samenvattend kan ik stellen dat de Hyundai i10 een keurige, kwalitatief hoogwaardige A-klasser is met een fijn karakter en een riante uitrusting, want het blijft gaat om ‘gewoon’ via Bluetooth naar je muziek te kunnen luisteren in de auto, terwijl het navigatiesysteem je de weg wijst. De i10 is een topper, voor elke dag.

 

Hyundai i10 belichaamt ‘het nieuwe A-segment’.

 

Recent Content