Hummer H3 3.7 Adventure


p pad met de baby-Hummer: de helemaal niet zo kleine H3. Reddingsvesten aan en 112 vast op speeddial: Wouter en Ruben gaan offroaden. Hummer H3 3.7 Adventure.

Na ons uitstapje zat er vreemd genoeg modder op het dak. Mijn moeder heeft me netjes opgevoed en dus moest de H3 even gekuisd worden. Nu is de H3 de kleinste Hummer, maar daarmee is het geen kleine auto. Sterker nog, eigenlijk is de H3 best groot. De lengte van 4,8 meter en hoogte van 1 meter 90 vielen me nog wel mee, maar de breedte van 2 meter is toch wel fors. En dat is nog zonder de ook-al-forse flaporen buitenspiegels. Bij de wasstraat langs de A4 werd mij met enthousiaste armgebaren duidelijk gemaakt dat de H3 niet zou passen. Na het tanken vroeg de cassiere zich af welke kleur de H3 had, dus een kleine schoonmaakbeurt kon onze Hummert wel gebruiken.Hoe de H3 presteert in het terrein: naar het schijnt fantastisch. Eerlijk gezegd was het de tweede keer dat ik met een terreinauto de gebaande paden verliet. De eerste keer was tijdens een bedrijfsuitje en dat rondje leek op de pony-parcoursen die je wel eens op een kermis ziet. De pony kent dan zo goed de weg dat je niet hoeft te sturen. De 4×4 waar ik toen inzat, wist ook naadloos de weg. Dat leek dus spannender dan het daadwerkelijk was. Toch maakt de H3 indruk, met speels gemak bedwing je diepe plassen en steile heuveltjes. Eén van de bizarre ervaringen in een terreinauto blijft de gigantische mogelijkheid om die heuvels te bedwingen: bergop mag de aanloophoek 37,5 graden bedragen en bij de afdaling mag de hoek van 34,6 zijn. Dat is echt steil en ik vermoed dat de bestuurder eerder afhaakt, ik in ieder geval wel.

Echt diep water hebben we met de H3 niet opgezocht, maar dat kan wel. Volgens Hummer kun je, mits je snelheid aanpast naar 8 km/u, met de H3 door 61 cm diep water waden. Met een snelheid van 32 km/u mag het water nog ruim 40 cm diep zijn. Heel concreet: als de plas te diep is om met je kaplaarzen doorheen te lopen, dan rij je met je Hummer er nog gewoon doorheen. Wordt daarentegen een zwembroek echt noodzakelijk, dan kun je ook met de H3 beter een alternatieve route zoeken. Bovendien heeft de H3 Adventure een tussenbak met een extra reductie en het achterste differentieel kan gesperd worden. Op voor- en achterbumper zijn sleepogen bevestigd die voelen alsof ze 25 kg per stuk wegen en er ook uitzien of je de H3 er aan zou kunnen ophangen.

Vreemd genoeg (voor een Amerikaan) is er onder de motorkap van de H3 geen dikke V8 te vinden. Die komt er wel, maar de huidige H3 heeft een vijfcilinder blok dat 3,7 liter groot is. De vijfpitter levert 244 pk en 328 nm. In de geteste H3 was deze gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met slechts vier verzetten, meer verzetten zouden zowel de prestaties als het verbruik ten goede komen. De H3 3.7 automaat is namelijk ruim 2300 kg zwaar en dan is 244 pk opeens niet meer zo ruim bemeten. De vijfcilinder moet er dan ook hard aan trekken en echte power reserves op bijvoorbeeld de snelweg zijn er niet.

De topsnelheid van de H3 3.7 is overigens begrensd op 158 km/u. De sprinttijd naar de 100 geeft Hummer niet op, maar we klokten uit de losse pols een tijd van iets boven de 10 seconden. Daarmee is de H3 de langzaamste auto die we tot nu toe hebben getest, maar in het dagelijkse verkeer zijn de prestaties voldoende. De vijfcilinder moet daar wel hard voor werken en dat laat het blok wel weten vanuit vooronder. Storend is het geluid overigens niet.

Het woord stuurprecisie komt niet voor in het woordenboek van de H3. De H3 is vooral bedoeld om zwaar terrein te bedwingen, wat eenvoudig te zien is aan de grove terreinbanden waarmee de H3 is uitgerust. Heb je eenmaal geaccepteerd dat je geen ronderecords met de H3 gaat rijden, dan kun je de “kleine” Hummer op andere kwaliteiten gaan beoordelen. Bij remmen en accelereren zit er best wat beweging in de koets, maar over het geheel genomen is de H3 best comfortabel. De stoelen zijn meer fauteuils dan racekuipjes, maar dat draagt ook weer bij aan de ontspanning aan boord.

De rest van het interieur was een meevaller. Ik had een typisch Amerikaans interieur verwacht met harde plastics en een paar kleine afwerkingsmissers. Superspectaculair is het ook weer niet, maar het interieur van de H3 is gewoonweg netjes. De ramen zijn klein en staan relatief rechtop, wat de knusse atmosfeer binnenin alleen maar versterkt.

Op dit moment is er al een Hummer H3 vanaf 49.950 euro en de door ons geteste H3 Adventure automaat is 60.950 euro. Straks met de slurptax komt daar nog een slordige 10.000 euro belasting bij. Het mag geen verassing heten dat een 2300 kg zware terreinauto met benzinemotor geen zuinigheidsrecords zal gaan vestigen: houd rekening met een verbruik van 1 op 7.

Een zeker gevoel voor humor kan de marketing-guru die de optielijst heeft samengesteld niet worden ontzegd. Voor de H3 zijn allerlei leuke dingen als optie te bestellen, zoals een verchroomde aansteker voor 64 euro en 70 cent.

 

Hummer H3 3.7 Adventure.

 

Recent Content