Geen concessies voor de nieuwe Maserati Quattroporte


Je zult maar een high performance luxury merk zijn als Maserati: dan zit je in de hoek waar de klappen vallen. Economische crisis, de schreeuw om zuinige auto’s… wat doe je dan als merk? Gewoon op dezelfde voet verder gaan en binnen de eigen filosofie verbeteren. Zoiets moet Maserati hebben gedacht tijdens het ontwikkelen van de nieuwe Quattroporte. Zijn looks zijn subtiel verfijnd: naar onze mening is hij nog mooier geworden. Maar het is vooral de techniek die indruk maakt. Geen concessies voor de nieuwe Maserati Quattroporte.

Nieuwe V8 was niet vanzelfsprekend

Als er één sedan het toonbeeld van luxe sportiviteit genoemd mag worden, dan is het de Maserati Quattroporte wel. De Italiaanse toplimo is een compromisloze wagen die zowel op het gebied van prestaties als op het gebied van comfort en luxe de lat bijzonder hoog heeft liggen. Traditiegetrouw wordt de Italiaanse schone aangedreven door een V8 van Ferrari. Gezien de ontwikkelingen in de auto-industrie lag het niet direct voor de hand dat een V8 krachtbron gehandhaafd zou blijven. Maserati levert de nieuwe Quattroporte dan ook met een 3.0 liter V6 met dubbele turbo. Maar ook de V8 is nog van de partij! De instap-V6 is al goed voor een vermogen van 301 kW/410 pk en 550 Nm: meer dan de huidige Sport GT S die is voorzien van een V8. Het topmodel met de 3.8 liter V8, eveneens met dubbele turbo, levert niet minder dan 390 kW/530 pk en 710 Nm. Hiermee is de nieuwe Maserati Quattroporte veruit de sterkste sedan die het merk ooit geproduceerd heeft. De prestaties liegen er dan ook niet om. Waar de V6 met een topsnelheid van 285 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 4,9 seconden zijn meeste V8 voorgangers al de baas is, verplettert de nieuwe V8 de prestaties van zijn voorgangers met een top van 307 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 4,7 seconden.

Duidelijk is wel dat Maserati geen concessies heeft gedaan op het gebied van vermogen en prestaties. De nieuwe motoren zijn in eigen huis ontworpen en worden geproduceerd door Ferrari. Niet alleen zijn zij sterker, het verbruik is tevens gedaald. Wat de exacte verbruikswaarden zijn, wordt nog niet vermeld. De nieuwe Quattroporte is tot wel bijna 100 kg. lichter dan zijn voorganger, beschikt over een gewichtsverdeling van 50:50 én is leverbaar met Q4 vierwielaandrijving (alleen voor de V6). Standaard beschikt de auto over een eveneens nieuw ontwikkelde achttraps automaat van ZF.

De geschatte prijzen

Natuurlijk hebben de Italianen naar meer gekeken dan alleen het vermogen en de rijeigenschappen. Zo beschikt de nieuwe Quattroporte over een langere wielbasis en meer ruimte voor de achterpassagiers. Ook aan luxe is er geen gebrek: de auto kan worden geleverd met vier of vijf zitplaatsen, draadloos internet, een 8,4 inch touchscreen en een 1280 Watt audiosysteem van Bowers and Wilkins met 15 speakers. De Nederlandse prijzen zijn vastgesteld op € 90.500 voor de V6 en € 123.000 voor de V8. Dit is echter zonder belastingen. Wij verwachten consumentenprijzen rond de € 170.000 voor de V6 en € 210.000 voor de V8.

 

Geen concessies voor de nieuwe Maserati Quattroporte.

Recent Content