‘Gebruik van cruise control een gevaar op de A2′


Door de strikte trajectcontrole op de A2 stellen veel automobilisten hun cruise control tussen de 100 km/u en 105 km/u in, wat voor gevaarlijke treintjes aan auto’s zorgt. ‘Gebruik van cruise control een gevaar op de A2′

Omdat de pakkans op de landelijke cashcow ongeveer 100% is, stellen de meeste mensen hun cruise control in. De marges tussen de verschillende snelheden worden daardoor nog kleiner, waardoor het vaker voorkomt dat auto’s in kleine groepjes zeer dicht bij elkaar rijden en feitelijk maar drie van de vijf beschikbare rijstroken gebruiken.

De Telegraaf schrijft dat Vereniging Auto van de Zaak er onderzoek naar heeft gedaan en dat de resultaten niet bepaald mals zijn. Vooral op het gedeelte tussen Utrecht en Amsterdam zouden er regelmatig zeer gevaarlijke situaties ontstaan waarbij het vaak ternauwernood goed gaat.

Een verbod op het gebruik van cruise control lijkt niet de oplossing voor het probleem, omdat handhaving van een dergelijk verbod in de praktijk zeer lastig te realiseren valt. De vereniging pleit dan ook voor het toestaan van rechts inhalen mits de bestuurder welzijn eigen baan blijft gebruiken. Daarnaast wordt aanbevolen om de maximumsnelheid te verhogen.

Verhoging van de maximumsnelheid naar bijvoorbeeld 130 km/u zorgt er namelijk voor dat het gebruik van de weg meer uitwaaiert over alle beschikbare rijstroken, waardoor het hele probleem van groepjesvorming zichzelf oplost. Daarmee is ook meteen de vraag gerechtvaardigd of die gevaarlijke situaties ontstaan door cruise control of door de absurde maximumsnelheid van 100 km/u. Ik denk het laatste.

‘Gebruik van cruise control een gevaar op de A2′

Recent Content