GAAT DE ACTIERADIUS VAN EV’S BINNENKORT NAAR 1000 KILOMETER?


Iedereen is zich er inmiddels wel van bewust dat elektrische auto’s (EV’s) het beste alternatief voor op fossiele brandstoffen aangedreven auto’s zijn. Nagenoeg alle actuele EV’s zijn uitgerust met lithium-ion accu’s. Deze accu’s zijn het beste van wat er momenteel te krijgen is. Maar er komt straks misschien een beter alternatief. GAAT DE ACTIERADIUS VAN EV’S BINNENKORT NAAR 1000 KILOMETER?

FLUORIDE-ION ACCU’S

Wetenschappers van het Honda Research Institute werken samen met het California Institute of Technology (CalTech) en het Jet Propulsion Laboratory van de NASA namelijk aan een fluoride-ion accu. De werking van deze nieuwe accu is, zoals de naam uiteraard al doet vermoeden, gebaseerd op fluoride. Deze nieuw technologie zou beduidend milieuvriendelijker moeten zijn dan de huidige lithium-ion accu’s en bovendien ook een veel hogere energiedichtheid hebben. Met deze nieuwe fluor-ion techniek kunnen elektrische auto’s worden uitgerust met een accu die een grotere capaciteit heeft en ook nog eens een veel minder grote belasting voor het milieu vormt. Dit blijkt uit een recente publicatie in Science Magazine.

VOORDELEN & NADELEN LITHIUM-ION ACCU’S

De huidige lithium-ion accu’s hebben al de nodige voordelen ten opzichte van hun voorlopers, de nikkel-metaalhydride accu’s. Lithium-ion kunnen aanzienlijk vaker worden geladen en ontladen en hebben ook minder last van het ontwikkelen van een ‘geheugen’ als ze regelmatig niet voldoende worden ontladen voordat ze weer worden opgeladen. Maar lithium-ion accu’s hebben ook de nodige nadelen. De productie, en met name het delven van het benodigde grondstoffen (lithium en cobalt) is belastend voor het milieu. Ook zijn deze accu’s erg brandgevaarlijk waarbij de ontstane brand ook nog eens heel moeilijk is te blussen. De nieuwe, op fluoride gebaseerd accutechniek die Honda, NASA en CalTech ontwikkelen, zou deze nadelen niet hebben.

TEAMWORK

De fluoriode-ion technologie is niet helemaal nieuw, maar de eerdere versies vereisten dat het elektrolyt wordt opgewarmd tot zo’n 150 graden Celsius om naar behoren te functioneren. De onderzoekers van Honda, JPL en CalTech hebben een op vloeibare fluoride gebaseerd elektrolyt ontwikkeld dat ook op kamertemperatuur werkt. Zoals zij zeiden: “Teamwork makes the dream work”.

HOGERE ENERGIEDICHTHEID

Daarnaast heeft fluoride het voordeel dat de energiedichtheid veel hoger is. Die kan zelfs wel 10 keer zo hoog liggen. Dat betekent dat een elektrische auto die met een fluor-ion accu is uitgerust, een aanzienlijk grotere actieradius heeft. Ook kan er natuurlijk worden gekozen voor een gelijke actieradius en een kleinere accu die een compactere auto mogelijk maakt, of voor een tussenoplossing. Dat laatste zal in de praktijk waarschijnlijk het meeste voorkomen. Deze nieuwe techniek is revolutionair, verwacht dan ook niet dat de nieuwe Honda Insight al heel snel met deze nieuwe accu’s rondrijdt. Het zal echt nog een hele tijd duren voordat deze nieuwe technologie zover is gevorderd dat deze geschikt is voor de massaproductie van accu’s voor EV’s.

Bron: elektrischeauto.nl

GAAT DE ACTIERADIUS VAN EV’S BINNENKORT NAAR 1000 KILOMETER?

Recent Content