Formule 1 2013: de titelkandidaten en outsiders


In het weekend van 16 en 17 maart start het nieuwe formule 1 seizoen 2013. Traditiegetrouw valt er vanuit de wintertests weinig af te leiden. Hoe liggen de verhoudingen werkelijk? Pas na de eerste race, en wellicht pas na de eerste paar races, kunnen wij met zekerheid zeggen wie de kampioenschapskandidaten zijn en wie er gedoemd zijn tot het rijden in de achterhoede. Desalniettemin zet AutovoorU nu al een voorspelling voor u klaar. Formule 1 2013: de titelkandidaten en outsiders.

De titelfavorieten:

Sebastian Vettel

De Duitser leverde een grootste prestatie door drie keer op rij kampioen te worden met Red Bull. Op 25-jarige leeftijd heeft de regerend kampioen zijn naam al definitief gevestigd onder die van de grootste coureurs in de historie van de sport. En toch blijft vanuit sommige hoeken kritiek komen aan het adres van Vettel. Vaak wordt hem verweten onder druk gekke dingen te gaan doen, iets waar hij vorig seizoen mee lijkt te hebben afgerekend. Boze tongen beweren dat Vettel, ondanks zijn onmiskenbare talent, zijn drie wereldtitels te danken heeft aan de superieure Red Bull bolide. Anderen beweren juist dat hij net dat beetje extra uit de auto weet te halen waar dit anderen niet lukt. Dit seizoen kan cruciaal worden voor Vettel. Naar verluid zal Ferrari er stukken beter voorstaan. Als Vettel wederom Alonso weet te verslaan, zal niemand meer ontkennen dat hij de grootste coureur van zijn generatie is. Mocht het anders lopen, dan is er het risico dat Vettel van zijn voetstuk valt.

Fernando Alonso

De man die Renault als kampioen verliet om het succes met McLaren en daarna Ferrari te continueren, heeft dit nog niet kunnen bewerkstelligen. Niemand twijfelt aan de capaciteiten van de Spaanse racer pur sang. Volgens velen is niet Sebastian Vettel maar Fernando Alonso dé te kloppen man dit jaar en bovendien de snelste coureur op de grid. Maar Alonso is een heetgebakerd mannetje die fabuleuze acties afwisselt met mindere momenten. Maar vooral vocht hij de afgelopen seizoenen tegen zijn Ferrari, die de snelheid van de Red Bull leek te missen. Veel insiders zijn het erover eens: met een iets snellere auto gaat Alonso dit jaar Vettel van zijn 4e titel op rij afhouden. De druk op Alonso is misschien nog wel hoger dan die op Vettel: als de Ferrari écht goed blijkt te zijn, zal Alonso moeten aantonen Vettel van de 1e plek te kunnen stoten.

Jenson Button

Button zal opgelucht zijn dat zijn teamgenoot van de afgelopen seizoenen, Lewis Hamilton, de overstap naar Mercedes heeft gemaakt als opvolger van Michael Schumacher. Button kwam naar McLaren als trotse kampioen maar stond over het algemeen genomen wat in de schaduw van zijn teamgenoot. Daar komt bij dat Button en Hamilton niet de beste vrienden waren en leek het er soms op dat Hamilton, al zijn hele leven gesteund door Mercedes-Benz en McLaren, de favoriet was binnen het team. Nu Button het stokje overneemt als kopman, ligt de weg voor hem open. Als de McLaren net zo sterk blijkt als de beste perioden in het voorbije seizoen, dan maakt Button kans op zijn tweede wereldtitel. Als het regent, is het simpel: op nat asfalt is Button ongenaakbaar maar op het droge wisselt hij knappe prestaties net iets te veel af met anonieme optredens.

De outsiders:

Kimi Raikkonen

De bloedsnelle Fin keerde terug in de formule 1 bij Lotus (voorheen Renault) als opvolger van de langdurig geblesseerde Robert Kubica. Na een wereldtitel met Ferrari en niet al te succesvolle uitstapjes in de rallysport, stonden velen nogal sceptisch tegenover de terugkeer van “ The Ice Man”. Maar Kimi keerde terug als Kimi: stoïcijns, meedogenloos en bloedsnel. Ondanks dat zijn Lotus duidelijk de mindere was ten opzichte van de Red Bull, McLaren en Ferrari, deed Raikkonen tot aan het einde mee om de strijd voor het wereldkampioenschap. Voor komend seizoen zal veel afhangen van de kwaliteit van de Lotus. Kan Lotus het gat naar de absolute top dichten? Zo ja, dan zou deze Fin aan het einde van het seizoen nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen.

Lewis Hamilton

Andere seizoenen een onbetwiste favoriet, dit seizoen een gevaarlijke outsider. Lewis Hamilton koos na een lange periode bij McLaren (met succesvolle en minder succesvolle momenten) voor een overstap naar Mercedes, waar Michael Schumacher zijn formule 1 hoofdstuk definitief afsloot. Meer nog dan met McLaren heeft de Brit een connectie met Mercedes-Benz, het merk dat hem al zijn hele carrière volgt en steunt. Hamilton kan toveren met een stuur maar de laatste twee seizoenen slopen er meer en meer foutjes in het rijden van de daarvoor zo perfecte Engelsman. Wellicht had dit te maken met zijn frustratie over het telkens net mislopen van de titel: de McLaren kwam een beetje tekort. Ook gooiden wat stomme fouten roet in het eten. Maar verandering van spijs doet eten en Mercedes zou wel eens de ideale plek kunnen worden voor Hamilton. Worden, want van Mercedes wordt nog niet verwacht dat zij de definitieve aansluiting met de top al hebben gevonden. Maar wie weet… komt het niet dit seizoen, dan ongetwijfeld de seizoenen hierna.

Nico Rosberg

Nico Rosberg is misschien wel de meest onzekere factor dit jaar. Dat heeft niets te maken met zijn rijcapaciteiten maar meer met de omstandigheden en zijn nieuwe teamgenoot. De afgelopen seizoenen reed Rosberg zijn teamgenoot en kopman Michael Schumacher (over het algemeen beschouwd als beste F1 coureur ooit) het snot voor de ogen. Maar velen zeiden dat Schumacher niet meer de coureur van weleer was. Of is Nico Rosberg gewoon zo goed? De Duitser met Finse roots is een koele kikker. Nooit wekt Rosberg de indruk onder druk te staan als zoon van een ex-wereldkampioen. Gestaag blijft hij zijn ding doen, daarbij dikwijls bijzonder constant en foutloos rijdend. Het presteren van Rosberg zou van grote invloed kunnen zijn op de gesteldheid van Hamilton. Hamilton weet dat hij Rosberg zal moeten verslaan om zijn naam in stand te houden. En Nico Rosberg? Die zou zich wel eens kunnen gaan manifesteren als definitieve topper als hij zijn nieuwe teamgenoot achter zich weet te houden.

Mark Webber

In de schaduw staan van: Mark Webber weet er alles over. De aimabele Australiër probeert het ieder seizoen weer en ieder seizoen wacht men vol spanning af: zou dit dan eindelijk het jaar van Webber worden? Met een trouwe staat van dienst en bijna 200 GP starts, zouden velen hem een wereldtitel gunnen. Webber staat bekend als een uiterst professionele, rustige en intelligente coureur maar na een aantal seizoenen op rij, moet toch wel worden geconcludeerd dat hij zijn meerdere moet erkennen in Vettel. Webber rijdt al een stuk langer voor het team en pakte in die tijd 9 overwinningen, wat in schril contrast staat met de 26 van zijn teamgenoot. Webber zal een konijn uit de hoge hoed moeten toveren want met Jean-Eric Vergne en Daniel Ricciardo heeft Red Bull al twee potentiele opvolgers voor de 36-jarige veteraan in huis.

Felipe Massa

Wat kan er gezegd worden over de Braziliaan in dienst van Ferrari? Aan de ene kant heeft hij met 172 starts, 11 zeges, 35 podiumplaatsen, 15 pole positions, 14 snelste ronden en 704 punten zijn sporen wel verdiend. Maar de cijfers laten ook een andere kant zien. Waar Fernando Alonso in 2012 met maar liefst 278 punten maar nipt de titel miste, scoorde Massa met slechts 122 punten een Ferrari-onwaardige 7e positie. Massa’s carrière kenmerkt zich tot nu toe als “net niet”. Dat hij tweede viool was achter “mister Ferrari” Michael Schumacher kan hem niet worden aangerekend, maar Fernando Alonso laat hem zo mogelijk nog harder alle hoeken van de baan zien. Massa’s redelijke optredens aan het einde van het seizoen hebben ervoor gezorgd dat hij zijn stoeltje mocht behouden. Hoe zeer Massa onder druk staat, bleek wel toen hij eindelijk weer eens een podium behaalde. Waar Alonso bij een zege zelfverzekerd staat te lachen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, barstte Massa in tranen uit toen hij het podium weer eens mocht beklimmen. De reden dat de Braziliaan nog steeds bij het illustere Italiaanse team rijdt, lijkt vooral te maken te hebben met het feit dat Ferrari andere toppers als Vettel, Hamilton en Rosberg (nog) niet weet te verleiden tot een overstap. De missie voor Massa is simpel: in het spoor blijven van Alonso, anders is het volgend seizoen definitief over.

Sergio Perez

Bij tijd en wijle maakte deze Mexicaan in het seizoen 2012 een verpletterende indruk. Zijn Sauber was zo nu en dan goed voor een stuntje. Met Kamui Kobayashi had hij een redelijk hoog aangeschreven teamgenoot naast zich maar over het seizoen genomen, bleek Perez nipt de snellere. Diverse malen toonde hij aan in potentie een topper te zijn. McLaren sloeg dan ook snel toe nadat Hamilton bekend maakte naar Mercedes over te stappen. Het Britste team heeft Perez voor langere tijd aan zich gebonden, waar vertrouwen uit spreekt. Zijn eerste seizoen zal met spanning worden gevolgd maar wonderen worden nog niet van hem verwacht. Perez zal de tijd krijgen om te wennen aan de druk en de sfeer bij een topteam en McLaren kennende, krijgt hij alle vertrouwen om zijn draai te vinden. Wanneer dat is gebeurd, zal blijken hoe snel Perez écht is. Van hem mag zeker worden verwacht dat hij nu al in staat is om plaagstootjes uit te delen aan zijn ervaren teamgenoot Jenson Button, de ervaren rot die de McLaren kent als zijn eigen broekzak.

Wij letten natuurlijk ook op:

Romain Grosjean: de 25-jarige Fransman gold als groot talent maar heeft de verwachtingen nog niet kunnen waarmaken. Stuntelde vorig seizoen te vaak bij de starts en bleef te ver achter bij Raikkonen. Beterschap is nodig.
Nico Hülkenberg: 
heeft bij Force India meer dan naar behoren gepresteerd. Hoopt met Sauber een stap omhoog te zetten. Het is hem van harte gegund.
Esteban Gutierrez: rookie van wie bij Sauber het nodige verwacht mag worden. Sauber heeft een goed oog voor talent: onder andere Perez, Heidfeld, Raikkonen en Massa begonnen hier aan hun succesvolle loopbaan.
Paul di Resta: van de Schot mogen altijd stabiele prestaties worden verwacht. Lijkt goed op zijn plek bij Force India. Komt waarschijnlijk toch net wat tekort voor de echte top.
Adrian Sutil: de ervaren Duitser is een seizoen afwezig geweest na een tumultueuze mishandelingszaak. Kan heel hard rijden en zal het leven van di Resta bijzonder zwaar maken.
Pastor Maldonado: de grillige wildebras behaalde vorig jaar vanuit het niets een zege. Finishte desondanks het seizoen slechts als 15e. Zal naar ons idee niet snel nieuwe podiumplekken aan zijn CV toevoegen.
Vallteri Bottas: Fin die al tijden werd gevolgd door Williams. Lijkt met 23 jaar klaar voor het echte werk na een zorgvuldig opgebouwde carrière.
Jean-Eric Vergne: de snelle Fransman opereert met zijn Torro Rosso doorgaans redelijk in de luwte. Lijkt echter uit het juiste racehout gesneden te zijn. Aast op het stoeltje van Mark Webber.
Daniel Ricciardo: begon als Red Bull protegé veelbelovend maar zakte iets weg. Zal Vergne willen verslaan om de overstap naar Red Bull te kunnen maken.
Charles Pic: de getalenteerde Fransman zou met nog een goed seizoen en de nodige portie geluk best eens een stap omhoog kunnen gaan maken in de toekomst.
Giedo van der Garde: met 27 jaar een oude debutant, maar eindelijk weer een Nederlander in de formule 1. Zorgvuldig opgebouwde carrière en inmiddels al de nodige F1-ervaring als testrijder. Heeft aan Pic een prima teamgenoot. Hem verslaan opent nieuwe deuren.
Jules Bianchi: verloor op het nippertje de World series by Renault titel aan Robin Frijns. Had in eerste instantie geen stoeltje, maar omdat Luiz Razia niet aan de financiële verplichtingen kon voldoen, nam Bianchi deze plek over. Marussia gaat er niet op achteruit.
Max Chilton: de Brit is tot nu toe niet echt een hoogvlieger gebleken. Omdat hij uitkwam voor het GP2-team van Marussia, mocht hij een test doen voor het F1 team. Hierin wist hij echter wél te overtuigen. Krijgt waarschijnlijk een harde kluif aan zijn teamgenoot.

Recent Content