FORD STAPT AF VAN ONE FORD-STRATEGIE


Eén model doet de hele wereld applaudiseren, was lange tijd de leuze van Ford. Eenheidsworst voor iedereen, lazen wij daarin. Maar die tijd is nu voorbij. FORD STAPT AF VAN ONE FORD-STRATEGIE.

Voor Ford was het handig om voor elk segment één model te voorzien voor de hele wereld. Zo was de Amerikaanse Fusion helemaal onze Mondeo en werd de Ecosport met of zonder band op de achterklep vanuit Zuid-Amerika naar Europa getransporteerd.

Maar volgens hoofddesigner Moray Callum is die tijd voorbij. De One Ford-strategie kwam er na de wereldwijde economische crisis en zorgde voor een beperking in de uitgaven van Ford. Ford wilde wereldauto’s gaan verkopen, onafhankelijk van het feit of een model het beter deed in een bepaald land.

Dat dat niet altijd goed uitdraaide, zagen we aan de eerdergenoemde Fusion, die er heel lang over deed om ook als Mondeo in de catalogi te komen, en aan de Ecosport, die het vooral in Zuid-Amerika goed doet maar bij ons amper verkocht wordt. Maar ook de Mustang werd naar Europa gebracht, terwijl de Fiesta in de USA werd geïntroduceerd.

FORD STAPT AF VAN ONE FORD-STRATEGIE.

Recent Content