FORD INTRODUCEERT PLUG-IN HYBRIDE AANDRIJVINGEN VOOR TRANSIT EN TOURNEO


Ook op het gebied van lichte bedrijfswagen zien we steeds meer geëlektrificeerde uitvoeringen. Toch is de groei daar wat beperkter dan bij de personenauto’s. Vreemd, want juist de kleine bedrijfswagens worden veel gebruikt in stedelijke gebieden, precies daar waar emissievrij rijden het meeste effect heeft en soms ook gewoon verplicht is. FORD INTRODUCEERT PLUG-IN HYBRIDE AANDRIJVINGEN VOOR TRANSIT EN TOURNEO.

ACTIERADIUS TOT 500 KILOMETER

Ford springt in op die behoefte en introduceert de Transit Custom PHEV en de Tourneo Custom PHEV. Deze zijn niet alleen geschikt om in de stad te rijden. Doordat er een verbrandingsmotor aanwezig is die de accu onderweg kan bijladen hebben deze auto’s een actieradius tot wel 500 kilometer. De elektrische aandrijflijn heeft een vermogen van 126 pk (93 kW) en een koppel van 355 Newtonmeter dat al vanaf nul beschikbaar is. Hiermee kunnen de plug-in hybride versies van de Ford Transit en Tourneo, ook als ze flink beladen zijn, prima met het verkeer meekomen.

OPLADEN VIA MOTOR EN AAN STOPCONTACT

Als de accu leeg is, kan deze worden bijgeladen door de verbrandingsmotor. Daarvoor gebruikt Ford de driecilinder 1.0 liter Ecoboost benzinemotor, die we ook kennen van de Fiesta en Focus. Naast het emissievrije rijden is ook het brandstofverbruik een sterk punt, het standaard verbruik ligt tussen de 3,1 en 3,6 liter per 100 kilometer. Door die verbrandingsmotor waarmee de accu wordt opgeladen kunnen de chauffeurs ongestoord hun werk doen zonder zich druk te maken over actieradius en opladen. Dat gaat dan uiteraard niet helemaal emissievrij. Dat is wel het geval als de accu wordt opgeladen via het stopcontact. Volgens Ford duurt het bij een normale 230V/10A aansluiting iets minder dan vier en een half uur om de accu volledig op te laden. Als er gebruik kan worden gemaakt van de Type 2 laadaansluiting dan kan het in ongeveer drie uur. Ook tijdens het remmen wordt er energie teruggewonnen. Omdat de accu onder de vloer wordt geplaatst, neemt deze geen ruimte in beslag in het laadvolume van zes kubieke meter. Zonder de ondersteuning van de verbrandingsmotor biedt hij een bereik (volgens WLTP-cyclus) tussen 41 kilometer (Transit Custom) en 53 kilometer (Tourneo Custom).

COMPLEET UITGEVOERD

De Transit  en Tourneo zijn standaard voorzien van een airco. De verwarmde voorruit zorgt voor een goed zicht terwijl het spraakgestuurde Ford Sync 3 systeem de bestuurder zo min afleidt. Voor bestuurders die alleen een verbrandingsmotor gewend zijn zal het even wennen zijn om in het dashboard een groot formaat stroom- en laadindicator te zien. Bestuurders kunnen kiezen tussen vier verschillende rijprogramma’s. In de standaardmodus (“EV Auto”-schakelaar) schakelt de auto zelf en automatisch tussen volledig elektrisch rijden en het gebruik van de range extender. Een andere schakelaar (“EV Now”) schakelt de verbrandingsmotor uit tot de accu leeg is terwijl “EV Later” het regeneratief opladen activeert om de accu zo lang mogelijk opgeladen te houden. Tot slot zorgt de “EV Charge” modus ervoor dat de range extender de accu steeds tot 75 procent van de capaciteit laadt.

De Ford Transit Custom PHEV en de Tourneo Custom PHEV zijn naar verwachting eind dit jaar leverbaar.

Bron: elektrischeauto.nl

 

FORD INTRODUCEERT PLUG-IN HYBRIDE AANDRIJVINGEN VOOR TRANSIT EN TOURNEO.

Recent Content