FORD EXPLORER PLUG-IN HYBRID KRIJGT MAXIMALE VEILIGHEIDSSCORE


De onafhankelijke crashtestinstantie Euro NCAP bekroonde de nieuwe Ford Explorer plug-in hybrid SUV met een maximale 5-sterren veiligheidsbeoordeling. En dat is niet zo verwonderlijk. Het staal dat ze gebruiken is namelijk op sommige punten sterker dan de draagkabels van de Golden Gate Bridge in San Francisco. FORD EXPLORER PLUG-IN HYBRID KRIJGT MAXIMALE VEILIGHEIDSSCORE.

3D ROLL AND SWEEP

Hoe krijgt Ford het voor elkaar om zo’n sterk staal te produceren? Dat is tweeledig. Ten eerste gebruiken ze martensiet, een ontzettend sterke, zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal. Dit staal kunnen ze toepassen vanwege hun compleet nieuw productieproces: 3D roll and sweep. Door middel van dit door Ford gepatenteerd proces, vervaardigen ze staal dat zo gehard is, dat ze de bevestigingsgaten met lasers moeten uitsnijden.

HET PROCES

Bij het roll and Sweep-proces rolt men het staal met uiterst krachtige apparatuur tot buizen. Daarna worden deze buizen gebogen tot een hockeystick vorm. Die vormt dan een eendelige raamstijl en dakrailbuis met een immense treksterkte: 1700 megapascal. Wat dus sterker is dan de hoofdkabels van de Golden Gate Bridge.

Ford Explorer plug-in hybrid

EXTRA BESCHERMING

Deze stalen componenten worden eveneens langs de vloer van de wagen toegepast. Men vervaardigt elke component van een enkel stuk metaal. Dit wordt teruggevouwen en daarna gelast. Ford vertelt dat dit proces interne cellen creëert, wat zorgt voor een verbeterde stijfheid en sterkte. Zo worden niet alleen de inzittenden beter beschermd, maar ook de 13,1 kWh lithium-ion batterij die verwerkt is in de bodemsectie.

5-STERREN VEILIGHEIDSBEOORDELING

Naast dit sterke staal, beschikt de Ford Explorer plug-in hybrid over de nodige geavanceerde rijhulptechnieken. Zo heeft hij onder ander Pre-Collision Assist met voetganger- en fietsdetectie en een intelligente snelheidsbegrenzer. Bovendien introduceerde Ford de Reverse Brake Assist-technologie in Europa. Hierbij detecteert de auto met behulp van radar en ultrasone sensoren objecten (minimaal 28 centimeter lang en 7,5 centimeter breed) die op zijn pad komen. De auto kan dan zelf remmen om een dreigende botsing te voorkomen, wanneer hij achteruitrijdt met een snelheid tussen 1,5 km/u en 12 km/u. Dit alles leverde de Ford Explorer Plug-in Hybrid de maximale veiligheidsscore van vijf sterren op.

48 ELEKTRISCHE KILOMETERS

Deze zevenpersoons SUV is in Nederland leverbaar vanaf de eerste helft van 2020. Hij wordt aangedreven door een 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator. Samen zijn ze goed voor een vermogen van 457 pk (336 kW) met 825 Nm aan trekkracht. De 13,1 kWh accu zorgt ervoor dat je met de Ford Explorer plug-in hybrid 48 kilometer volledig elektrisch kunt rijden.

Bron: elektrischeauto.nl

 

FORD EXPLORER PLUG-IN HYBRID KRIJGT MAXIMALE VEILIGHEIDSSCORE.

Recent Content