Fiat Ecobasic: vergeten concept (2000)


Is er een Fiat die nog lelijker is dan de Multipla? De Fiat Ecobasic concept komt in ieder geval aardig in de buurt. Het was Fiat’s eerste poging tot een milieuvriendelijk gebakje. Fiat Ecobasic: vergeten concept (2000).

Begin deze eeuw scoorde Volkswagen goed met hun Lupo 3L, een A-segmenter met een revolutionair verbruik van 1 op 33. Fiat voelde die hete adem in hun nek en wilde de Duitsers hard gaan dissen met de Ecobasic. Een concept werd in 2000 op de autosalon van Genève gepresenteerd. 

De Fiat Ecobasic moest een goedkope, milieuvriendelijke auto worden die gemakkelijk te produceren en te recyclen was. De conceptversie volgde die filosofie. Het was een 3,48 meter korte vierzitter, opgebouwd vanuit een stalen spaceframe. De carrosserie was om gewicht en kosten te besparen van plastic, net zoals de achter- en zijruiten. Er werd voor de auto geen druppel verf gebruikt, al het plastic was getint met kleurstof. Het interieur kenmerkte zich door vier inklapbare cheapass stoeltjes met stoelhoezen.

De auto was volledig modulair en als bouwpakket ontworpen. Dat zou grote voordelen bieden voor een snelle productie in meerdere fabrieken over de wereld.
Ook de eindgebruiker moest daar van kunnen profiteren. Zo kon er achteraf een vierde portier toegevoegd worden aan de van oorsprong driedeurs Ecobasic, of verving je het dakpaneel door een schuifdak-module.

Onder de kap van Ecobasic concept lag een 1.2 MultiJet diesel met commonrail-techniek, die destijds vooruitstrevend was doordat-ie voldeed aan de Euro-4 eisen die pas in 2005 van kracht werden. De 45 pk sterke mini-diesel was gekoppeld aan een halve automaat inclusief een eco-mode. Samen met de lage luchtweerstand van 0,28 Cw en het gewicht van 750 kilogram, bracht dat het verbruik op nog geen 3 liter per 100 kilometer, goed voor een CO2-uitstoot van 76 g/km. Helaas had toen nog niemand van een lage bijtellinggehoord.

De concept deed 0-100 km/u in 13 seconden en had een top van 160 km/u. Fiat had zo’n vertrouwen in de techniek dat ze besloten dat enkel de dealer bij de motor kon komen. Voor gebruikers was er een serviceluikje waar de vloeistoffen bijgevuld konden worden.

Het was al met al best een leuk idee van Fiat, echter was de uitvoering wat minder. Het design kon niemand waarderen en paste niet in de visie van Fiat om meer op kwaliteitsproducten te gaan focussen. Uiteindelijk besloot het merk dan ook om de auto niet in productie te brengen. Wanneer ze dat wel hadden gedaan, zou het ding volgens Fiat slechts 5000 euro gaan kosten. In dat opzicht toch jammer.

 

Fiat Ecobasic: vergeten concept (2000).

Recent Content