EUROPA MASSAAL VERSLAAFD AAN DE COMPACTE SUV


Het B-segment was Europa’s grootste klasse de laatste acht jaar. Nu zou daar verandering in kunnen komen. De traditionele B-segmenter verliest koperspubliek aan zijn broertjes op hoge pootjes. EUROPA MASSAAL VERSLAAFD AAN DE COMPACTE SUV.

Het B-segment heeft jarenlang sterke cijfers kunnen voorleggen. De compacte klasse met wagens zoals de Ford Fiesta, Opel Corsa,Renault Clio en Peugeot 208 biedt veel waar voor zijn geld. Dit jaar wordt er echter een daling verwacht van 2,72 miljoen verkochte exemplaren naar 2,64. De grote boosdoener? De subcompacte SUV.

HOOG EN DROOG

Wagens zoals de Renault Captur, Opel Mokka en Peugeot 2008hebben een enorme indruk gemaakt op het koperspubliek. Afmetingen van een B-segmenter maar dan iets hoger op de pootjes. Reken daar ook nog de buitenbeentjes bij zoals de Kia Soul, en je krijgt een segment met een enorm potentieel. Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door IHS Automotive, voorspelt dat tegen 2015 er jaarlijks zo’n 600.000 compacte SUV’s over de toonbank zullen vliegen. Nog steeds niet vergelijkbaar met de cijfers die gewone B-segmenters halen, maar op z’n minst een opvallende evolutie.

EUROPA MASSAAL VERSLAAFD AAN DE COMPACTE SUV.

Recent Content