Europa maakt zich klaar voor de Qoros 3


We herinneren ons allemaal het crashtest debacle omtrent de Landwind nog wel. Dé SUV uit China die net zo veilig bleek te zijn als een pakje boter. Toch heeft de Chinese automarkt sindsdien niet stil gezeten en zetten zij nu een nieuwe stap richting Europese bodem. Een directe aanval in het C-Segment lijkt te worden gedaan met de onlangs gepresenteerde Qoros 3. Wij zetten de feiten op een rijtje. Europa maakt zich klaar voor de Qoros 3.

Verre van onaantrekkelijk

In navolging van de 3 sedan, presenteert het ijverige merk nu een hatchback versie van hun middenklasser die het op moet nemen tegen auto’s als de Kia Cee’d, Hyundai i30 en Skoda Rapid. Een slimme zet, gezien de populariteit van deze carrosserievariant in Europa. De vijfdeurs 3 levert ten opzichte van zijn sedan broertje 17 centimeter lengte in en kenmerkt zich door een ietwat gewijzigde grille en voorbumper. Dit moet zorgen voor een dynamischer voorkomen. Of dat is gelukt blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar onaantrekkelijk kunnen wij het zeker niet noemen.


Langer en breder dan de Golf

Uiteraard beschikt de hatchback over exact hetzelfde onderstel als de sedan en dat belooft enkel goeds. Door de forse wielbasis biedt de Qoros op papier een indrukwekkende binnenruimte en is dit veelbelovend voor een comfortabele en stabiele wegligging. De wielbasis meet 2.69 m. en de breedte 1.84. Dat is respectievelijk 6 en 5 centimeter meer dan de leider in dit segment, de Volkswagen Golf. Ook de lengte is fors met 4.4 meter.


Multi Media Hub

Qoros lijkt goed te begrijpen wat de hedendaagse autoconsument verwacht van de auto-industrie. Zo monteren zij een compleet nieuw en in eigen huis ontwikkeld entertainment systeem dat bediend kan worden via een 8 inch groot touchscreen. Deze zogenaamde Multi Media Hub (MMH) maakt gebruik van Qoroscloud en biedt op deze manier (standaard!) een connected services platform.


Modulair platform

Net als Volkswagen, Citroën en Peugeot ziet ook Qoros het nut in van een modulair platform. De Qoros 3 Hatch is gebouwd op een dergelijke constructie waarmee de fabrikant diverse modellen kan bouwen op hetzelfde onderstel. Op het gebied van aandrijving is het eveneens dik in orde. De 3 Hatch wordt leverbaar met een atmosferische 1.6 die 128 pk vermogen levert. Heb je liever wat meer pit, dan is er de turbogeblazen variant van diezelfde 1.6. Dan levert ‘ie een vermogen van 156 pk en 210 Nm. Gelukkig ziet de Chinese fabrikant ook het nut in van een fatsoenlijke automaat. Zo vermijden zij de conventionele exemplaren en leveren ze de Qoros 3 met een moderne Dual Clutch automaat met zes versnellingen. Standaard zijn de motoren echter gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

Wanneer de Nederlandse marktintroductie zal plaatsvinden is nog niet bekend, maar één ding is in ieder geval zeker. Ze komen en Qoros mikt vooralsnog op een vanaf prijs die onder de 20 mille zal liggen. 

Europa maakt zich klaar voor de Qoros 3.

Recent Content