EUROPA LEGT FORS LAGERE CO2-UITSTOOT EISEN OP AAN AUTO INDUSTRIE


In 2030 is het de bedoeling dat er alleen nog maar auto’s verkocht mogen worden die geen CO2 uitstoten, volledig elektrische auto’s dus. Toch wil het voorlopig nog niet lukken om de uitstoot van het Nederlandse wagenpark omlaag te halen. De uitstoot van de nieuwe verkocht auto’s is momenteel 10% hoger, dan deze drie jaar geleden was. In 2018 stoot een nieuwe auto gemiddeld 112 gram CO2 per kilometer uit. Dit was in 2015 nog maar 102 gram per kilometer wat dus een toename van 10 gram CO2 per kilometer betekend. Volgens Floris Liebrand van de RAI-vereniging kopen mensen weer grotere en zwaardere auto’s. Voornamelijk worden er meer crossovers en SUV’s verkocht. Dit zijn auto’s die hoog op hun wielen staan en hierdoor zijn ze erg geliefd bij senioren. Dit jaar werden er al ruim 100.000 van dit soort auto’s verkocht. EUROPA LEGT FORS LAGERE CO2-UITSTOOT EISEN OP AAN AUTO INDUSTRIE.

EISEN VANUIT BRUSSEL

De auto-industrie krijgt forse eisen opgelegd omtrent de uitstoot van CO2. Deze mag namelijk in 2021 niet hoger zijn dan 95 gram CO2 per kilometer en in 2030 moet dit nog eens 30 tot 35 procent lager zijn. Hierbij gaat het wel om gemiddelden, een producent kan dus een aantal elektrische auto’s produceren om het gemiddelde omlaag te halen, maar uiteindelijk bepaalt de consument natuurlijk wat zij kopen. Toch zien ze vanuit de sector wel dat de trend is ingezet naar de milieuvriendelijkere auto’s. Zo heeft Volkswagen aangekondigd dat over acht jaar de laatste generatie auto’s op fossiele brandstof geproduceerd gaat worden.

TOENAME VERKOOP ELEKTRISCHE AUTO’S

Dit jaar zijn er tot 1 december al bijna 18.000 volledig elektrische auto’s verkocht, wat meer dan een verdubbeling betekent ten opzichte van het jaar 2017. Toch kunnen deze elektrische auto’s de uitstoot van de andere auto’s niet compenseren, waardoor de totale uitstoot van CO2 alsnog toeneemt. Nederland is niet het enige land waar de CO2-uitstoot toeneemt. In de omringende landen is dit namelijk ook het geval en als er vergeleken wordt met Duitsland doet Nederland het zelfs niet slecht. In Duitsland ligt de CO2 uitstoot namelijk 20% hoger.

Bron: elektrischeauto.nl

EUROPA LEGT FORS LAGERE CO2-UITSTOOT EISEN OP AAN AUTO INDUSTRIE.

Recent Content