EN DE TOYOTA MIRAI KOST


Toyota Nederland zet per direct de Mirai op de prijslijst. Dat betekent dat voortaan ook particulieren de brandstofcelauto kunnen kopen. Het prijskaartje bedraagt 79.990 euro, waarmee de Mirai duurder is dan de brandstofcelauto Hyundai ix35 FCEV die in Nederland ongeveer 66 mille moet opbrengen. EN DE TOYOTA MIRAI KOST.

TOWARDS ZERO EMISSION

Toyota lanceerde de Mirai in Nederland gisteren tijdens het congres ‘Towards Zero Emission’ in het Louwman Museum in Den Haag. De importeur verwacht geen verkooprecords maar denkt dit jaar wel ongeveer acht exemplaren te slijten. In principe kun je de Mirai bij alle Nederlandse dealers kopen. Ren niet direct naar de dealer, want het is allereerst verstandig om te kijken naar de locaties van de huidige drie waterstoftankplaatsen in Nederland.

DRIE WATERSTOFTANKPLAATSEN

Er zijn nu waterstoftankplaatsen in Rhoon (Zuid-Holland), Arnhem (Gelderland) en Helmond (Noord-Brabant). Vooral in het zuiden van Nederland dus. Naar verwachting is er in 2018 een landelijke dekking met 16 waterstoftankstations. In 2020 moet een infrastructuur van zo’n twintig tankplaatsen gerealiseerd zijn. Vanaf dat moment wordt het steeds interessanter om op waterstof te rijden. Bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu rijden al twee exemplaren van de Mirai rond en ook netbeheerder Stedin gaat rijden in twee Mirai’s, zo maakte Toyota gisteren bekend in Den Haag.

PLASJE PLEGEN

De Toyota Mirai haalt in de praktijk een actieradius van ongeveer 350 kilometer (op papier 500 kilometer) en maakt gebruik van een Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De elektromotor produceert 114 kW (155 pk) en 335 Nm trekkracht. De enige uitstoot van de Mirai is waterdamp. Het water wordt eerst opgeslagen in een opvangtankje. Met een druk op de knop is deze tank te legen. Toyota voorkomt zo dat de Mirai thuis in de garage een plasje pleegt.

zerauto.nl

EN DE TOYOTA MIRAI KOST.

Recent Content