EN DAT IS DRIE: SKODA OCTAVIA SCOUT FACELIFT (2016)


Na de reguliere versie en het sportieve broertje mag ook de avontuurlijke Scout langs de plastische chirurg voor een facelift. Waardoor het gehele Octavia-gamma in het nieuw steekt. Of er technische veranderingen onderhuids sluimeren? EN DAT IS DRIE: SKODA OCTAVIA SCOUT FACELIFT (2016).

Och kom, we gunnen Skoda haar 15 minutes of fame wel, want de Tsjechen pakken het slim aan door al hun Octavia varianten apart in de faceliftverf te zetten. Eerst met de reguliere versie (en stationwagen), gisteren met de sportieve RS en vandaag wordt de Scout nog even onder de AF-spotlight gezet. Die poogt nog steeds de Octavia te zijn voor mensen die af en toe een modderige baantje naar boven op moeten.

En net zoals zijn andere twee gezellen zit de facelift ‘m vooral in de herwerkte snoet met aparte koplampen. Die krijgen ondersteuning van plastiek bescherming rondom en zelfs de rem- en brandstofleidingen krijgen extra bescherming. Achteraan worden de ‘C-lichten’ van LED-makelij extra dik in de verf gezet.

EXTRA DSG, INSTAP ERUIT?

Mechanisch vooral een overdracht van voordien. Met een 30 millimeter hogere bodemvrijheid en vierwielaandrijving als standaard uitrusting. Bij lancering drie gekend motorisaties; een 1.8 TSI met 180 pk (158 g/km), een 2.0 TDI met 150 pk (130 g/km) en diezelfde 2-liter diesel met 184 pk (133 g/km). Nieuw met de facelift is dat ook de 150 pk-variant van diesel standaard een DSG-automaat krijgt. Waardoor het gehele gamma uit automaten bestaat.

Over de 1.6 CRTDI met 110 pk rept Skoda met geen woord. Waardoor het er op lijkt dat het blok met de facelift begraven wordt. Geen half werk, deze Scout, getuige de standaard uitrusting.

EN DAT IS DRIE: SKODA OCTAVIA SCOUT FACELIFT (2016).

Recent Content