Elektrische Renault ZOE gaat 20 mille kosten


Renault is ambitieus. In 2008 werd al de doelstelling geformuleerd dat het merk in de komende jaren meerdere elektrische modellen op de markt zou moeten brengen. Renault heeft er inmiddels een aantal rondrijden maar deze zijn nog niet voor de massa bedoeld. De Renault ZOE moet daar verandering in aanbrengen. Elektrische Renault ZOE gaat 20 mille kosten.

Gewoon een herkenbare vormgeving

De ontwikkeling van de ZOE begon al enkele jaren geleden. Zoals wel vaker het geval is, oogde de compacte hatchback in eerste instantie als een vrij radicaal karretje. Zoals wij hadden verwacht, is het uiterlijk van de auto aangepast aan de smaak van de consument. Het moet gezegd worden: de Fransen hebben een fris ogende auto neergezet. Belangrijk is dat de ZOE vanaf het begin is ontwikkeld als volledig elektrisch voertuig. Renault heeft met blauwe accenten aan het exterieur en een rustige vormgeving en materiaalkeuze in het interieur gezorgd voor een sfeer die je bij een ZEV (Zero Emission Vehicle) mag verwachten. Voor het ontwerp is overigens de Nederlander Laurens van den Acker verantwoordelijk. Wie de ZOE bekijkt zal zowel van binnen als van buiten direct zien dat het een Renault betreft. Naar onze mening heeft het Franse merk er goed aan gedaan om de ZOE niet veel af te laten wijken van de rest van het aanbod.

Elektrisch rijden bereikbaar maken voor een groot publiek

Het doel van de Renault ZOE is duidelijk: elektrisch rijden bereikbaar maken voor een groot publiek. Met een vanafprijs van € 20.990 wordt in ieder geval een stap in de goede richting gezet. Wie een ZOE koopt of leaset, huurt de batterij vanaf € 79 per maand. Renault stelt alle op dit moment beschikbare kennis in de ZOE te hebben gestopt: zo zijn er voor de auto meer dan 60 patenten aangevraagd. Het resultaat is dat de ZOE tijdens tests meer dan 200 km. heeft afgelegd op een volle accu. Renault geeft voor dagelijks gebruik een actieradius op tussen de 100 en 150 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Afhankelijk van het beschikbare oplaadpunt kan de Renault ZOE worden opgeladen in een tijd tussen de 30 minuten en 9 uur. Juist de snellere laadpunten zijn nog niet op grote schaal beschikbaar. Via de speciale snellaadmodus moet het echter mogelijk zijn om de accu in een half uur voor 80% vol te krijgen.

Standaard met R-link multimedia

Zoals het een moderne elektrische auto betaamt, rust Renault de ZOE uit met een aantal leuke foefjes. Zo beschikt de auto standaard over het R-Link multimediasysteem (met zaken als apps, social media, spraakbediening en text to speech) en kan informatie worden ingezien via een smartphone app. Zo kun je bijvoorbeeld via de smartphone of de computer het laden op afstand starten of onderbreken of de auto alvast koelen of verwarmen. De standaarduitrusting van de Renault ZOE bestaat onder andere uit een slimme, energiebesparende airco, cruise control, ABS, stabiliteitscontrole, tractiecontrole en het omvangrijke R-Link multimediasysteem.

 

Elektrische Renault ZOE gaat 20 mille kosten.

Recent Content