ELEKTRISCHE MAZDA MX-30: CONCURREREND GEPRIJSD MAAR ACTIERADIUS IS VRIJ BEPERKT


De Japanse autofabrikant Mazda presenteerde eerder deze week op de Tokyo Motor Show 2019 de eerste volledig elektrische Mazda. Ook werd bevestigd dat deze elektrische Mazda inderdaad MX-30 zal gaan heten. De MX-30 wordt een crossover die enigszins is afgeleid van de CX-30. ELEKTRISCHE MAZDA MX-30: CONCURREREND GEPRIJSD MAAR ACTIERADIUS IS VRIJ BEPERKT.

AMPER DUURDER DAN BENZINEAUTO

Het meest opvallende van de nieuwe MX-30 is het geringe prijsverschil tussen deze volledig elektrische auto en een vergelijkbare Mazda met verbrandingsmotor. De nieuwe Mazda MX-30 crossover, die nu al kan worden besteld, zal voor € 33.990,- bij de dealer staan terwijl de vergelijkbare CX-30 vanaf € 29.990,- verkrijgbaar is. Nu heeft die CX-30 natuurlijk wel een hybride aandrijflijn waardoor die uiteraard ook meer kost dan een auto met alleen een benzinemotor. Evengoed is het prijsverschil aanzienlijk minder dan gebruikelijk. Daarom claimt Mazda ook terecht dat dit de eerste elektrische auto is waarbij er maar een minimaal prijsverschil is met een benzineversie van hetzelfde merk.

SPECIFICATIES

Gezien de geringe meerprijs voor een elektrische versie, zou men kunnen vermoeden dat er het nodige bezuinigd is op de elektrische aandrijflijn. Dat lijkt erg mee te vallen. Mazda heeft weliswaar nog geen specificaties bevestigd maar geruchten heeft de MX-30 een 142 pk elektromotor in combinatie met een 35,5 kWh accupakket. Qua vermogen kan de Mazda MX-30 de vergelijking prima aan met bijvoorbeeld de Kia e-Niro, waarvan de MidRange-uitvoering een 135 pk motor heeft. Maar die heeft dan wel een 39,2 kWh accupakket die de e-Niro een actieradius van 289 km (WLTP) geeft. De Mazda MX-30 heeft een kleiner accupakket en zal dus ook een kleiner rijbereik hebben, van om en nabij de 250 kilometer. Over de laadsnelheid van de elektrische Mazda is nog niets bekendgemaakt.

UITERLIJK

De MX-30 is uiteraard afgeleid van de populaire Mazda CX-30 crossover. Maar er zijn ook behoorlijke verschillen. Ten eerste de ‘Freestyle’ achterdeuren, die net als bij de BMWi3 wat kleiner zijn en in tegengestelde richting scharnieren. Ook de daklijn is duidelijk anders. Aan de voorzijde is ook een duidelijk verschil. Een elektrische auto heeft minder koellucht nodig dus de grille is een stuk lager. Evengoed is het front van de MX-30 qua design nog steeds een echte Mazda.

MAZDA MX-30 FIRST EDITION

De nieuwe Mazda MX-30 zal ergens in de loop van volgend jaar op de markt komen. Hij is dan eerst alleen als First Edition verkrijgbaar. Snelle beslissers kunnen dan profiteren van een extra compleet uitgevoerde uitvoering met onder anderen 18-inch lichtmetalen velgen, adaptieve LED-koplampen en een uitgebreid scala aan rijsassistentiesystemen.

ELEKTRISCHE MAZDA MX-30: CONCURREREND GEPRIJSD MAAR ACTIERADIUS IS VRIJ BEPERKT.

 

Recent Content