Dynamisch bord is dé oplossing voor onze snelwegen?


Over de wirwar aan borden door de verschillende snelheidslimieten op onze snelwegen is al veelvuldig geklaagd. Dit dynamische verkeersbord biedt in theorie een oplossing voor dit probleem. Dynamisch bord is dé oplossing voor onze snelwegen?

Het bord, ontwikkeld door het Friese Rotapanel, werkt zoals een wekker of een stationsbord 25 jaar geleden werkte: met lamellen die binnen het bord draaien, en zo een steeds andere tekst, of in dit geval: een ander nummer, tevoorschijn kunnen toveren.

De unit is draadloos te bedienen en uitgevoerd met een zonnecel. Wegbeheerders kunnen op die manier en masse de getoonde maximumsnelheid op een compleet wegvak wijzigen. Vandaag wordt het verkeersbord op de internationale verkeersbeurs Intertraffic in de RAI (mooie datum, zo tijdens de NSS) gepresenteerd, maar de Telegraaf kreeg alvast wat informatie doorgespeeld.

Het klinkt mooi in al zijn eenvoud, hoewel er ook wat probleempjes op de loer liggen: foutjes door ‘hangende’ borden bijvoorbeeld. Daarnaast is het nogal een investering terwijl het hele land de laatste jaren juist compleet is volgezet met ‘domme’ borden, die hierdoor allemaal naar de opslag of de recycelaar kunnen.

Bovendien: waarom niet meteen digitaal gaan, met matrixborden? De mogelijkheden hiervan zijn een stuk groter, en de techniek stamt niet ergens uit halverwege de vorige eeuw. Een belangrijk argument hiertegen zal het kostenplaatje zijn, maar als je kijkt wat er aan de automobilist wordt verdiend, dan mag er best wat geld terugvloeien.

Bron

Dynamisch bord is dé oplossing voor onze snelwegen?

Recent Content