De toekomstplannen van Renault


Op het gebied van technologie heeft Renault altijd al een belangrijke rol gespeeld in de automobiele wereld. Het merk lijkt er onlosmakelijk mee verbonden, al dan niet met een twijfelachtige reputatie. Was er in het verleden een pratende boordcomputer in de Laguna, anno 2014 richt het Franse merk zich op comfort, veiligheid en milieu. De toekomstplannen van Renault.

Advanced Driver Assistance Systems

Om ook in de toekomst hoge ogen te blijven gooien bij de botsproeven, blijft Renault investeren in veiligheid. Wie echter denkt over tien jaar rond te rijden in een tank heeft het mis. Renault zet in op techniek en wil het autorijden bijvoorbeeld veiliger maken met behulp van een breed scala aan hulpsystemen. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) noemt Renault dat. Twee camera’s en maar liefst 12 ultrasone sensoren monitoren continu wat er rondom de auto gebeurt. Of het nu gaat om objecten die zich rond de auto bevinden tijdens het parkeren, om informatie over de maximumsnelheid of de aanwezigheid van een auto in de dode hoek tijdens rijden op de snelweg. Mocht het nodig zijn dan zal een razendsnelle computer ingrijpen middels de stuurbekrachtiging of het stabiliteitssysteem.

Adaptief onderstel met 4 Control

Op het gebied van comfort zet het merk van de La Losange wederom in op technologie. Middels een adaptief onderstel moet de Renault-rijder in de toekomst kunnen kiezen voor diverse rijmodi zoals we dat kennen van onder andere Opel en Lexus. Dit moet zorgen voor een veelzijdig karakter zonder dat het comfort – wanneer nodig – nadelig wordt beïnvloed. Renault kiest er ook voor om hun ‘4-control’ onderstel van de Laguna Coupé uit 2008 verder te ontwikkelen. Dit zal nauw samen gaan werken met het adaptieve onderstel wat zeker hoge verwachtingen schept voor het dynamische gedeelte. Verder werkt Renault aan een head-up display: een versie die in kleur allerhande informatie weergeeft wat betreft de gereden snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem. Daarnaast wordt er gewerkt aan een tablet-achtig infotainment-systeem dat a la minute de nodige informatie verschaft, zonder de bestuurder continu af te leiden.

Twinturbo en Formule 1-techniek

De laatste jaren weet Renault goed in te spelen op de wereldwijde vraag naar zuinige motoren. Met name de 1.5 DCi motoren zorgen voor succes in diverse segmenten terwijl de elektrische ZE-modellen zorgen voor een drastische verlaging van Renault’s gemiddelde uitstoot. Om dit voorbeeldige gedrag in de toekomst voort te zetten, werkt Renault aan diverse technieken. Zo werken zij aan motoren met twee turbo’s en willen zij de kennis die is opgedaan in de Formule 1 gaan gebruiken in de straatauto’s. Denk hierbij met name aan gewichtsbesparende technieken. Elke tien kilogram gewichtsreductie zorgt voor één gram minder uitstoot van CO2.

Autonoom rijden

Ook Renault houdt zich bezig met het steeds verder ontwikkelen van het zogenaamde autonoom rijden. Door de vooruitgang op het gebied van technologie en connectiviteit moet het in de toekomst mogelijk worden om diverse Renaults met elkaar te laten communiceren. Veiligheid is hierbij van essentieel belang. Connectiviteits- en mobiliteitssystemen moeten worden aangepast, zodat de auto volledig probleemloos kan functioneren in het netwerk van diensten en mobiliteitsoplossingen. Deze nieuwe technologie verlost Renault de bestuurder geleidelijk van bepaalde taken, waardoor het mogelijk is om tijdens het rijden andere dingen te doen.

 

De toekomstplannen van Renault.

Recent Content