De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel


Gisteren was het een groot lekfestijn. Eerst de persplaten, daarna wat specs. Nu is het officieel en hebben we álle ins en outs over BMW’s M4 Coupé. De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel.

Stiekem kenden we hem al een tijdje, maar dan als M3. De M-versie van BMW’s tweedeurs 4-serie neemt het stokje nu over, terwijl de nieuwe M3 als sedan verder door het leven gaat.

No more V8De M4 F82 wordt aangedreven door een zes-in-lijn motor met M TwinPower Turbo-technologie. Inderdaad, zescilinder en dus: no more V8. Het blok levert 431 pk en voelt zich vooral hoog in de toeren goed thuis. Koppel is niet misselijk: 550 Nm. Het mooiste? Al die trekkracht is beschikbaar over een breed toerentalbereik. Een 7-traps M-bak met double clutch is optioneel. Heb je die aan je blok hangen, trek je je M4 in slechts 4,1 seconden naar de 100.

De handgeschakelde zesbak geeft zelf tussengas bij terugschakelen, iets dat vroeger alleen weggelegd was voor M-versnellingsbakken met double clutch. Schakel je een stuk soepeler en stabieler. De 7-traps automaat schakelt als de bliksem en beschikt uiteraard over Launch Control *yay*. Stability Clutch Control bevecht onderstuur door de koppeling te beheersen.

Smokey BurnoutHebben we het nog niet gehad over die andere kekke feature: Smokey Burnout. Wil je supersnel van je setje banden af, dan schakel je dit in. Zoals de naam al doet vermoeden: je gaat zachtjes vooruit, terwijl je achterwielen spinnen en rokende rubbersporen over het asfalt trekken.

Uiteraard heeft BMW ervoor gezorgd dat de M4, ondanks alle voorgaande cijfers, niet al te dorstig moet zijn. Het merk belooft zelfs brandstofverbruik en emissies met een kwart verlaagd -bij een automaatbak- te hebben ten opzichte van de vorige M3 Coupé, tot 194 gram per kilometer. Bij een handbak is dat iets meer, 204 gram per kilometer.

GewichtsbesparingWil je snel zijn, dan moet je licht zijn. Daarom is de M4 Coupé zeker 80 kilo lichter gemaakt dan haar voorganger en weegt het hele spul rijklaar zo’n 1.497 kg. Hoe ze dat klaar hebben gespeeld? Ze hebben met koolstofvezel versterkt kunststof gebruikt en hebben een aantal chassis en carrosseriedelen uit aluminium gemaakt. Om het dak van carbon niet te vergeten. Hoe dat eruit ziet? Agressiever dan het ‘normale’ broertje van de M4, met spoilers, aerodynamica, 18 inch lichtmetaal en M-logo’s all over.

Om de afstelling van BMW’s nieuwste zo racewaardig mogelijk te maken, een van de speerpunten tijdens de ontwikkeling, werd de hulp ingeschakeld van BMW’s DTM-coureurs Timo Glock en Bruno Spengler. Zij hebben de M4 uitvoerig alle hoeken van de Nordschleife laten zien tijdens het testen.

 

De nieuwe BMW M4 Coupé is officieel.

Recent Content