De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel


Naast de M4 Coupé, presenteren wij u vol trots alle officiële details omtrent de vierdeurs M3 Sedan, ookwel aangeduid als ‘Berline’. De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel.

Een M-sedan die tegelijk gepresenteerd wordt met een M-coupé. Bijzonder. Maar ja, stiekem is die M4 Coupé natuurlijk gewoon een M3. Maar omdat BMW besloten heeft alle tweedeursmodellen en cabrio’s een even cijfer te geven, moest dit ook hier gebeuren. Gisteren lekten de persplaten en de specificaties al uit. Vannacht was daar het officiële persbericht. Hier alles op een rijtje.

Motorkoeling

Net als de M4 Coupé, heeft de M3 Sedan, door BMW liefkozend Berline genoemd, een zescilinder met M TwinPower Turbo-technologie. Dat betekent 431 pk en 550 Newtonmeter trekkracht. Het zes-in-lijn blok houdt van de hoge toeren en haalt een top van 250 km/h (elektronisch begrensd). Wie kiest voor het optionele M Driver’s Package, kan de 280 km/h aantikken. Om dat alles te koelen, wel zo handig, heeft BMW het luchtinlaatsysteem van een extra tussenkoeler en een waterkoelsysteem voorzien.

Ultieme circuitprestaties zijn daarbij een must en daarom heeft BMW beide modellen uitvoerig laten testen op de Nordschleife. En wel door hun eigen DTM-Autorennfahrers Bruno Spengler en Timo Glock.

Onderstuur

Je kunt kiezen uit een zesversnellings handbak en een 7-traps M-automaat. Bijzonder puntje aan eerstgenoemde: bij het terugschakelen geeft hij zelf tussengas. De optionele automaat heeft double clutch en daarmee ook Stability Clutch Control. Dat poogt onderstuur te reduceren door de koppeling te beïnvloeden. Met de 7-traps automaat blaas je overigens in 4,1 seconden naar de 100. Oja, en Launch Control heeft ie ook.

Carbon meets plastic

Om die opgefokte zescilinder te huisvesten, heeft de M3 een power dome in de motorkap. Verdere uiterlijke veranderingen: uitgeklopte wielkasten, een batterij uitlaten, 18 inch lichtmetaal, zoveel mogelijk M-logowerk en een carbon dak. Dat laatste is gedaan om gewicht te besparen. Er werd beroep gedaan op zogenaamd carbon fiber reinforced plastic (CFRP), maar ook op good old aluminium. Levert toch al gauw een besparing op van 80 kilogram ten opzichte van de vorige M3 Sedan. Het nieuwe gewicht: 1,520 kg.

BMW vindt het, net als iedere andere autofabrikant, belangrijk dat je niet al te vaak bij de pomp staat en ook niet als een malle bijdraagt aan dat gat in de ozonlaag. Dus belooft het Beierse merk dat ook voor de M3 het brandstofverbruik en de emissies aanzienlijk zijn verlaagd. Ze durven met cijfers te gooien: 25 procent minder.

Rubber

Last but not least: Smokey Burnout. De naam zegt het al: heel beheerst met een gezonde dosis wielspin op je achterwielen wegrijden. Niet bepaald de stoerste naam, maar ach. Dat is muggenzifterij.

 

De nieuwe BMW M3 Sedan is officieel.

Recent Content