De klassiekers van Afrika


Het is geen geheim dat sommige auto’s na verloop van tijd een hoop geld waard worden. Modellen die onder de veilinghamer belanden, verwisselen voor miljoenen van eigenaar. En waarom? Hoewel een klassieker ontegenzeggelijk een unieke charme en uitstraling heeft, kun je moeilijk hard maken dat een zeventig jaar oude auto beter rijdt dan een modern exemplaar. Of comfortabeler is, of zuiniger, of luxer, of sneller. Nee, mensen tellen zoveel geld voor een auto neer voor een stuk exclusiviteit: iets hebben dat een ander niet heeft. Een stukje geschiedenis in je garage, een wagen waarvan op de wereld nog maar enkele exemplaren bestaan. Of misschien helemaal geen een meer. De klassiekers van Afrika.

Aan het einde van zijn levenscyclus heeft een auto weinig toekomst in Europa. Vreemd genoeg vinden wij een oude auto dan niet meer mooi, comfortabel, veilig of betrouwbaar. Een leven als klassieker is maar voor weinig hedendaagse modellen weggelegd. Dat is natuurlijk niet gek: als van een model honderdduizenden exemplaren zijn geproduceerd, is de kans groot dat enkele decennia later nog heel wat goede exemplaren rondrijden. Zo’n auto wordt niet zeldzaam en zal alleen maar in waarde dalen. En dus koesteren wij zo’n auto niet, maar danken wij ‘m af. Als zo’n auto echter nog rijdt, belandt-ie doorgaans niet op de sloop maar wordt-ie voor enkele tientjes tot enkele honderden euro’s verkocht en op de boot gezet voor de export naar Afrika. In Afrika gelden geen strenge emissie- en APK-wetten en bovendien is de economische situatie in het gros van de landen op z’n zachtst gezegd totaal niet vergelijkbaar met die van ons. Wat wij hier zien als een oud barrel, wordt in Afrika met gejuich onthaald.

Als u op dit moment nog geen verband ziet tussen de eerste twee alinea’s kan ik u dit niet kwalijk nemen. Toch denk ik dat dit verband er weldegelijk is, of in minstens zou kunnen zijn. Ergens komt een moment in de toekomst dat de auto met verbrandingsmotor uitsterft. Wanneer dit precies zal gebeuren, weet nog niemand, maar dat dit zal gebeuren, lijkt onoverkomelijk. Wanneer spullen zeldzaam worden, krijgen zij een nieuwe aantrekkingskracht. Als in de toekomst alle tankstations verdwenen zijn en wij massaal rondrijden in onze ev’s, denken wij met weemoed terug aan die oude benzineslurpers en roetproesters. Het effect dat dit teweeg zal brengen, laat zich raden. Wij zullen onze oude auto’s gaan missen, gaan romantiseren, gaan verheerlijken. Een Golf TDI of een BMW zes-in-lijn krijgt in de toekomst ineens de aantrekkingskracht die een Mercedes-Benz 300 SL of Lamborghini Miura nu heeft. Mensen die nog een benzine- of dieselauto in hun garage hebben staan, zitten op een goudmijn.

Ziet u het verband inmiddels al? Wanneer wij in de toekomst allemaal geluid- en uitstootloos rondtuffen, bevindt het gros van de nog rijdende auto’s met verbrandingsmotor zich in Afrika. Ergens op dit indrukwekkende continent moet toch een slimme Afrikaan rondlopen die dit ook voorziet? Als ik die slimme Afrikaan was, zou ik zo veel mogelijk afgedankte auto’s uit Europa importeren. Geen halve wrakken maar gewoon oude, nette, nog werkende modellen. Geloof mij, die zijn er. Ik heb ze voorbij zien komen. Sterker nog, toen ik mij nog hobbymatig met de autohandel bezig hield, heb ik zelf zo nu en da zo’n model aan een exporthandelaar verkocht. Dom, zo weet ik nu. Want ergens in Afrika is nu een slimmerd waarschijnlijk bezig met het verzamelen van de goede exemplaren. Ze worden gepoetst en onder een doek in een garage gestald. Daar staan ze te wachten totdat zij over enkele decennia plotsklaps geld waard worden. Wanneer de ev volledig bij ons is ingeburgerd en de heimwee naar de goede oude auto met verbrandingsmotor groeit, zullen mensen veel geld willen betalen voor een nog werkend exemplaar. En hier komt die slimme Afrikaan in beeld. Zijn oude Starlets, 190’s, Astra’s en Passats zijn niet langer afgedankte, achterhaalde verstotelingen maar zeer zeldzame, bijzondere symbolen van vervlogen tijden. Ik weet het zeker: de automiljonairs van de toekomst wonen niet in Amerika, Rusland, China en Dubai maar in Ghana, Somalië en Nigeria.

 

De klassiekers van Afrika.

Recent Content