De historie van BMW


BMW, tegenwoordig niet meer weg te denken uit de autowereld, begon ooit als fabrikant van vliegtuigmotoren. Via omwegen in de spoorweg- en wapenindustrie en de motorfietsenbouw (waarin het merk nog steeds actief is) en problemen in de oorlogen is het merk verworden tot de producent van wereldwijd gerespecteerde auto’s. Een succesverhaal dat tot volle bloei kwam vanaf de jaren ‘70. De historie van BMW.

Oorsprong in de luchtvaart

In 1913 startte Karl Friedrich Rapp de vliegtuigmotorenfabriek Bayerische Flugzeug-Werke in München. Rapp sleepte in 1916 een overeenkomst binnen om V12 vliegtuigmotoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp was opzoek naar extra kapitaal en vond Camillo Castiglioni en Max Friz bereid om te investeren. Samen doopten zij de naam om in Bayerische Motoren Werke GmbH. De uitbreiding van de firma verliep echter te snel en er ontstond onenigheid waarna Rapp besloot om het bedrijf te verlaten. Het bedrijf werd in 1917 overgenomen door de Oostenrijker Franz Josef Pop en een jaar later werd de firmanaam veranderd in BMW AG.

Vliegtuigbouw verboden, nieuwe producten

In 1919 mocht Duitsland als gevolg van de Eerste Wereldoorlog geen vliegtuigen meer produceren en BMW moest dus op zoek naar een ander product. De stap naar automobielen was destijds nog niet aan de orde: BMW stortte zich tot 1928 op het vervaardigen van spoorwegremmen. In 1928 nam BMW de firma Eisenach AG. over. Eisenach was de fabrikant van de Dixi, een klein stadsautootje. Dankzij deze overname wervierf BMW bescheiden kennis van de auto-industrie. De eerste BMW verscheen in 1929, het was de 3/15, die sterk was gebaseerd op de Austin Seven. De ontwikkeling van BMW stond niet stil want in 1933 begon het merk met de productie van volledig in eigen huis ontworpen auto’s. Het waren de 327 sedan en 328 roadster, modellen die bekend stonden om hun goede prestaties en sportieve weggedrag. Overigens verwijst het logo van BMW naar haar roots: de propellervorm symboliseert de luchtvaart en het blauw/witte kleurenpatroon de kleuren van Bayern.

Grote leverancier van het leger in de Tweede Wereldoorlog

Ook begon BMW met de productie van motorfietsen. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, verschoof de prioriteit van BMW van het produceren van auto’s naar het produceren van motoren en wapens. BMW werd één van de grootste leveranciers van het Duitse leger met de productie van motorfietsen en vliegtuigmotoren. BMW kwam echter niet ongeschonden uit de oorlog. De fabriek in München werd met de grond gelijk gemaakt en de overige fabrieken werden door Russische fabrikanten overgenomen.

Onverwacht succes, de groei van BMW als topmerk

BMW krabbelde ondanks het verlies van hun fabrieken overeind en wist vooral door de productie van motorfietsen te overleven. De productie van auto’s was na de Tweede Oorlog ook weer op gang gekomen maar de exclusieve, grote en dure auto’s uit midden jaren ’50 vonden maar matig aftrek. Hierdoor kwam BMW in financiële problemen. Redding kwam er vanuit onverwachte hoek: voor het Italiaanse Iso bouwde BMW een driewielig voertuig, de Isetta, die vreemd genoeg voor geld in het laatje zorgde. BMW vocht door en de introductie van de 1500 in 1961 betekende de redding voor de Duitsers. De naam BMW was mede dankzij de 1500 definitief gevestigd en het merk bloeide op in de jaren ’60. In de jaren ’70 ging BMW andere autosegmenten verkennen en stapte het af van de productie van louter grote wagens. De tegenwoordig iconische 2002 oogstte veel lof. In 1977 kwam het merk met een gouden greep: de introductie van de 3-Serie betekende de geboorte van de luxe middenklasser en de definitieve doorbraak van BMW als één van ‘s werelds meest toonaangevende automerken. BMW was tegen de tijd dat de jaren ’80 aanbraken in vrijwel alle klassen aanwezig met hoog aangeschreven modellen. Kenmerkend voor BMW waren de in lengterichting geplaatste zes- en achtcilindermotoren en de achterwielaandrijving. Het Duitse merk vergaarde roem als bouwer van echte “rijdersauto’s”: modellen die indruk maakten met hun weggedrag. Ten opzichte van de concurrentie stond BMW bekend als nadrukkelijk sportief. Dit kwam ook tot uiting in de interieurs van de auto’s, die waren voorzien van een dashboard dat als een cockpit met een lichte boog om de bestuurder heen krulde. De mix van onberispelijke bouwkwaliteit, exclusiviteit en sportiviteit bracht BMW veel succes en het bedrijf groeide uit tot één van de grootste Europese merken.

BMW spreidt de vleugels uit

In 1994 werd het Engelse Rover gekocht door BMW, achteraf een enorme miskoop. Rover, van origine een deftig een hoog aangeschreven merk, was al jaren in verval. BMW investeerde veel geld om het merk er bovenop te krijgen en stelde motoren en techniek beschikbaar. Het mocht niet baten: geen van de onder leiding van BMW tot stand gekomen Rovers werd een succes. Wel hield BMW na de verkoop van Rover het eigendom van MINI in handen en dat, zo zou later blijken, legde het bedrijf geen windeieren. De terugkomst van de populaire MINI en de introductie van nieuwe modellen zorgde ervoor dat MINI een serieuze speler werd binnen de BMW-groep. Sinds 1998 is BMW tevens eigenaar van Rolls-Royce. Ook dit Engelse merk zou zonder de komst van BMW wellicht verloren zijn gegaan. Vanaf de jaren ’90 is BMW ook weer volop actief in de racerij. Eerst uitsluitend in toerwagenklasses en in hun eigen formuleklasse, maar later ook in de Formule 1, waar het in eerste instantie motorleverancier werd van Sauber en later dit team overkocht. Het seizoen 2007 was BMW’s succesvolste formule 1 seizoen ooit. Het werd met rijders Nick Heidfeld en Robert Kubica tweede in het kampioenschap (na diskwalificatie van McLaren). Vanwege financiële redenen besloot BMW zich terug te trekken uit de formule 1 waarna de naam Sauber weer terugkeerde. BMW wilde een duidelijke identiteit communiceren, ook in de racerij. Vandaar dat het merk in 2012 debuteerde in één van de snelste en meest competitieve sportwagenklasses ter wereld: het Deutsche Tourenwagen Masters. BMW komt hierin uit met een raceversie van de 3-serie coupé waarmee het strijdt tegen concurrenten Audi en Mercedes-Benz.

Het “Chris Bangle tijdperk”

Nadat BMW vanaf eind jaren ’70 gold als topmerk en het in de jaren ’80 en ’90 doorging met groeien (onder andere door de introductie van veel nieuwe modellen en de stijgende populariteit van de sportieve M-versies), liet het merk de wereld in 2001 schrikken met de nieuwe toplimo 7-Serie. Ontwerper Chris Bangle introduceerde met de nieuwe 7-Serie de nieuwe huisstijl van BMW, die zowel qua exterieur als interieur totaal anders was dan tot dan aan toe. Bangle werd door velen verguisd maar door anderen bejubeld. Ook de nieuwe 5-Serie werd getekend door Chris Bangle en hoewel men al iets meer gewend was aan de vormgeving, bleef de kritiek voortduren. De opvallende stijl kende echter ook fans en uit de verkoopstatistieken blijkt niet dat populariteit van de modellen af nam. Toch is het design dat door Bangle werd ingezet redelijk snel overboord gegooid.

Het moderne BMW

BMW ging terug naar een minder controversieel design met moderne invloeden, strakke lijnen en gespierde vormen. Hoewel het modelaanbod van BMW groter is dan voorheen, heeft het merk een sterkere merkidentiteit dan ooit tevoren. Alle modellen zijn overduidelijk herkenbaar als BMW terwijl zij zich wel onderling onderscheiden. BMW is en blijft een merk dat opereert in de top van de segmenten waarin het actief is. Binnen de segmenten wordt er meer en meer gevarieerd met het modelaanbod. Waar het aanbod tot aan de jaren ’90 vooral bestond uit traditionele sedans, produceert BMW tegenwoordig ook diverse hatchbacks, sportcoupés, cabrio’s en crossovers. BMW is er veel aan gelegen om de reputatie van producent van sportieve rijdersauto’s in stand te houden. Het traditionele, sportief-luxe karakter van de auto’s wordt gecombineerd met de modernste technieken. Waar fabrikanten van luxe wagens van oorsprong gebruik maken van grote motoren, werkt BMW meer en meer aan het “downsizen” van motoren. Zelfs in de grotere modellen treft men tegenwoordig motoren met een relatief bescheiden cilinderinhoud aan. Dankzij de toepassing van turbotechniek leveren zij echter wel de prestaties die van een BMW verwacht mogen worden. Enkele jaren geleden kondigde BMW naast de reguliere modellijn een nieuwe “i” lijn aan die zal bestaan uit modellen met alternatieve aandrijfvormen als elektromotoren.

 

De historie van BMW.

Recent Content