De historie van Audi


Voordat het moderne Audi tot stand kwam, kende het bedrijf veel verschillende vormen. Wie Audi vandaag de dag bekijkt, zou kunnen denken dat het merk al zo lang het bestaat geschaard wordt onder de “premium” merken. Maar er waren veel verschillende bedrijven, fusies en uiteindelijk moederbedrijf Volkswagen voor nodig om Audi uit te laten groeien tot het hoog aangeschreven merk dat het vandaag de dag is. De historie van Audi.

Oorsprong in verschillende bedrijven

Het huidige merk Audi is niet zonder slag of stoot gevormd. Audi is ontstaan na een fusie van vier verschillende bedrijven. In 1899 richtte August Horch het bedrijf A. Horch & Cie. op. Zijn eerste auto bouwde Horch in 1901. In 1904 werd Horch’s bedrijf omgezet in een NV met de naam Zwickau A. Horch & Cie. Motorwagen-Werke AG. Tegelijkertijd begon Jörgen Skafte Rasmussen het bedrijf DKW, wat stond voor “Dampfkraftwagen”. Zoals de naam doet vermoeden, specialiseerde Rasmussen zich in het bouwen van door stoomkracht aangedreven voertuigen. Enkele jaren later, in 1909, verloor August Horch na een conflict zijn eigen bedrijf. Hierop besloot hij een nieuwe onderneming te starten: Horch Automobil-Werke GmbH. De rechter verbood hem echter om deze naam te gebruiken en dus vertaalde Horch zijn bedrijfsnaam naar het Latijn: Horch Audiwerke GmbH, kortweg Audi genoemd.

Fusie na fusie

Ondertussen deed Rasmussen goed werk met DKW. Zo goed zelfs, dat hij in 1928 Audiwerke AG kon overnemen. In 1931 liet hij in de Audiwerke AG fabriek een compacte DKW met voorwielaandrijving produceren. In 1932 fuseerden de vier automerken Audi (Audiwerke AG), DKW, Horch en Wanderer tot Auto Union. Auto Union had dankzij de fusie zeer veel know how op veel gebieden in huis. Auto Union introduceerde in 1933 hun eerste auto (onder de naam Audi) maar maakte vooral veel furore in de racerij. Tot 1940 produceerde Auto Union auto’s onder de namen Audi en DKW diverse raceauto’s en studiemodellen. Auto Union kreeg het voor elkaar om in 1937 met een model met 545 pk de snelheidsbarrière van 400 km/u te doorbreken. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, ging Auto Union zich uitsluitend toespitsen op de productie van militaire voertuigen. Daarmee kwam een einde aan de civiele tak van Auto Union.

Pas na de oorlog hervatte Auto Union weer haar oude werkzaamheden als producent van personenwagens. In 1965 werd Auto Union overgenomen door Volkswagen. Auto Union was op dat moment al vergevorderd in het ontwikkelen van hun eerste naoorlogse auto en die kwam er dan ook gewoon. Het werd de Audi 60. De Audi 60 was grotendeels gebaseerd op Mercedes-Benz techniek. Ook de motor kwam van Mercedes-Benz af. Mercedes-Benz was bang dat het model geen succes zou worden, dus verkochten zij het concept aan Audi. De Audi 60 werd weldegelijk een succes. Na de overname door Volkswagen was Audi nog niet klaar met fuseren. Automerk NSU werd door Audi opgenomen. NSU hanteerde de slogan “Vorsprung durch Technik” (voorsprong door techniek) die vandaag de dag nog steeds door Audi wordt gevoerd.

Moeder Volkswagen

De overname van Audi door Volkswagen was ook voor Volkswagen essentieel, zo bleek later. Volkswagen had te kampen met tegenvallende verkopen en een beperkt modelaanbod en dus was het voor beide partijen gunstig dat de Audi 50 en Audi 80 aansloegen. Volkswagen maakte hier gebruik van en bracht de op de 50 en 80 gebaseerdeVolkswagen Polo en Passat op de markt. Daarnaast had Volkswagen de Golf en Audi de 100. Het onderscheid tussen Volkswagen en Audi werd verder doorgevoerd: In 1984 werd de merknaam Audi NSU Auto-Union A.G. veranderd in Audi A.G. Vanaf dat moment werd Audi gepositioneerd als luxemerk van de Volkswagen Groep. Audi maakte faam in de rallysport en met de introductie van TDI dieselmotoren.

Jaren ’90 luiden forse groei in

Begin jaren ’90 maakte Audi een forse groei door. Met name de introductie van de eerste A4, de opvolger van de populaire 80, was belangrijk voor het merk. Ook de introductie van de Audi A3 en Audi A8 mogen niet over het hoofd worden gezien. Langzaam maar zeker begon Audi naar de automobiele top te klimmen. Steeds vaker werd het merk in één adem genoemd met BMW en Mercedes-Benz. De groei van Audi bleef zich gedurende de jaren ’90 voortzetten en dat leidde tot diverse hoogtepunten, zoals de introductie van de populaire TT. In 1998 nam Audi Lamborghini over, iets waarvan de Duitsers later ook in hun eigen producten profijt van zouden ondervinden terwijl het Italiaanse Lamborghini dankzij de kunde van Audi een enorme kwaliteitsimpuls kreeg.

Het nieuwe millennium: Audi voegt zich definitief bij de top

In het nieuwe millennium zette Audi een zeer belangrijke laatste stap op weg naar de top. Niet langer gold het merk als alternatief voor BMW of Mercedes-Benz, maar als volwaardige concurrent. De nieuwe generaties van de A3, A4, A6 en A8 werden allen regelrechte succesnummers en Audi geniet vooral veel aanzien door hun hoge kwaliteit van afwerking en populaire technieken als quattro vierwielaandrijving, direct ingespoten FSI motoren en lichtgewicht aluminium bouwtechnieken. Ook wonnen de laatste jaren de sportieve S- en RS-modellen aan populariteit. Sinds Audi zich heeft geschaard tussen de andere twee Duitse premium merken, en er gesproken kan worden van “de Duitse Drie”, heeft het in Ingolstadt gevestigde merk zich flink uitgebreid met nieuwe modellen en concepten zoals de grote SUV Q7, de R8 sportwagen een recentelijk de vierdeurs coupé A7. Voor de R8 maakte Audi overigens gebruik van de know how van Lamborghini. Voor de komende jaren lijkt de rek er nog niet uit want er staan veel nieuwe modellen op stapel. Ook in de racerij blijft Audi hoge ogen gooien, met name in Le Mans, waar Audi het eerste merk werd dat met een dieselauto wist te winnen en dat bovendien meerdere jaren op rij.

 

De historie van Audi.

Recent Content