De échte Mustang is eindelijk terug


Vergeet de slap geveerde versies uit de jaren negentig. Één van de meest iconische muscle cars uit de jaren zeventig is terug. Dit is de gloednieuwe Ford Mustang en ja, deze komt ook naar Nederland! De échte Mustang is eindelijk terug.

Icoon

Negen miljoen exemplaren zijn er inmiddels verkocht van dit raspaard uit de stallen van Ford en inmiddels zijn we toe aan de zesde generatie. Een generatie waarvoor alle voorgangers dienden als inspiratiebron. Het resultaat is masculien en nostalgisch tegelijk. De nieuwe uitvoering is direct herkenbaar als Mustang en Ford heeft duidelijk gekozen voor een authentiek muscle car design, iets dat wat ons betreft onlosmakelijk verbonden is met dit icoon.

Luxe en sportief

Ook aan de binnenzijde hebben de designers gekozen voor een totaal andere benadering dan die van zijn directe voorganger. Het design is verre van vergelijkbaar met dat van de ‘normale’ Fords en oogt luxe en sportief. De opbouw van het dashboard is symmetrisch en verrassend overzichtelijk en het enige puntje van kritiek gaat uit richting de ventilatieroosters die rechtstreeks afkomstig zijn uit een Fiesta.

Veelbelovend rijgedrag

Op het gebied van technologie pakt Ford het groots aan. Om af te rekenen met het wat slappe weggedrag van vroeger is de Mustang uitgerust met Ford’s laatste kennis op het gebied van onderstelafstemming. Veelbelovend gezien de Europese tak die zich er nu mee heeft bemoeid. Rondom is de nieuwe Mustang voorzien van onafhankelijke MacPherson wielophanging die aan de voorzijde bovendien zorgt dat de Mustang uitgerust kan worden met een setje forse remschijven. Achter zorgt een stabilisatiestang voor de nodige rust en Ford claimt dan ook dat de Mustang tot twee keer stijver is geworden wat betreft bodyroll. Opvallend is bovendien Ford’s keuze voor het toepassen van elektrische stuurbekrachtiging. Deze valt middels diverse modi in te stellen.

‘Instappertje’

Om de nodige horsepower te garanderen kiest Ford voor een vrij ongebruikelijke motor voor een auto als deze: een viercilindertje uit de ECOboost stallen. Toch is het verstandig om alle vooroordelen achterwege te laten want een stakker is deze 2.3 turbo zeker niet. Dit instappertje levert een vermogen van 309 pk en een uiterst riant koppel van 410 Nm. Zeker geen slechte waardes en ondanks dat de officiële tijden nog niet bekend zijn zal de sprint van nul naar honderd minder dan 5.5 seconden in beslag nemen.

Geen muscle car zonder V8

Gelukkig begrijpt Ford wel heel goed dat echte liefhebbers van muscle cars hier niet op zitten te wachten. Daarom zal de nieuwe Mustang ook worden geleverd met een 5.0 V8 die een vermogen levert van 426 pk en een koppel van 529 Nm. Waarschijnlijk meer dan voldoende om de Mustang ruim onder de vijf seconden naar de 100 km/u te sleuren. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en een automaat met een gelijk aantal verzetten en schakelpeddels achter het stuur is optioneel.

De nieuwe Ford Mustang zal medio 2015 de Nederlandse Ford showrooms binnen rijden. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.

 

De échte Mustang is eindelijk terug.

Recent Content