De compleet nieuwe Peugeot 308


Er is een hevige strijd gaande in de – in Nederland – zeer populaire hatchback klasse. Na de kersverse auto van het jaar, de Volkswagen Golf Vll, zijn er vele de revu gepasseerd en nu presenteert ook Peugeot hun opvolger van de 308, de 308. Voor de eerst in de geschiedenis van Peugeot krijgt een nieuw model dezelfde naam mee als zijn voorganger. De eerste foto’s en gegevens zijn inmiddels bekend! De compleet nieuwe Peugeot 308.

LED en Griffes

Aanstaande september presenteert Peugeot op de IAA in Frankfurt de 308 officieel aan het publiek. Op de eerste officiële persfoto’s zien we een dynamisch en strak getekende auto die in schril contrast staat met zijn wat oubollige voorganger. Het design lijkt een mix tussen de Volkswagen Golf Vll en Mercedes A klasse en dat is zeker geslaagd. Aan de voorzijde vinden we koplampen met full LED techniek en ook aan de achterzijde zien we eveneens LED verlichtingstechnieken in zogenaamde Griffes die door middel van drie oplichtende strookjes de klauwen van een kat moeten voorstellen.

Klein stuur, groot scherm

Volgens Peugeot beschikt de nieuwe 308 over een zogenaamde icockpit dat moet zorgen voor een nieuwe en intuïtieve rijervaring. Een klein stuur – dat we onder andere kennen uit de 208 – in combinatie met hooggeplaatste tellers zorgt voor een optimaal zicht op de weg en een sportief aanvoelende besturing. In het midden zien we een touchscreen scherm met een forse afmeting van 9,7 inch. Via dit scherm kan je allerhande instellingen wijzigen aan het klimaat aan en het multimediagedeelte. Op de foto’s straalt het interieur verder rust en klasse uit en lijkt de afwerking op een hoog niveau te staan.

140 kg lichter dan zijn voorganger

De nieuwe 308 staat op een nieuw modulair platform dat in samenwerking met Citroën is ontwikkeld. Ook de nieuwe Citroën C4 Picasso is gebouwd op dit platform waar het PSA concern maar liefst 116 patenten voor vast liet leggen. Een groot pluspunt van dit nieuwe platform in de 308 is zijn lagere gewicht ten opzichte van de oude. De nieuwe is maar liefst 140 kg lichter wat het rijplezier en met name de uitstoot en dito verbruik ten goede komt. Over het motorische gedeelte laat Peugeot nog niet veel los maar een versie met een uitstoot van 85 gram is een feit. Dat betekend dat de nieuwe 308 zelfs in 2014 nog in aanmerking komt voor 14% bijtelling.

85 gram co2

Wij gokken op verschillende uitvoeringen van de 1.6 benzine motor zoals de 120 pk sterke VTi en een variant van de THP met 156 pk. Ook op dieselgebied zal voornamelijk de 1.6 HDIF een belangrijke rol gaan spelen. De 308 is een belangrijke auto voor Peugeot dat samen met Citroën in redelijk zwaar weer verkeerd. Voor Peugeot is de 308 de zoveelste stap – na met name de 508 – om de kwaliteit en klasse naar een hoger plan te tillen en afgaande op de foto’s gaat ze dat zeker lukken. Rond het najaar kunnen we de auto bij de Nederlandse dealers verwachten. Prijzen zijn uiteraard nog niet bekend.

140 kg lichter dan zijn voorganger

Gebouwd op nieuw modulair platform

Superzuinige variant met slechts 85 gr co2 uitstoot

Stuk dynamischer en vlotter getekend dan zijn voorganger

Icockpit zorgt voor een nieuwe en intuïtieve rijervaring

 

De compleet nieuwe Peugeot 308.

Recent Content