De bijzondere en uiterst zeldzame Toyota 2000GT


Wij maken een kleine sprong terug in de tijd. The Byrds brachten hun single Mr. Tambourine Man ten gehore en de schrijfster van de bekende boekenreeks over Harry Potter, J.K. Rowling werd geboren in het Britse Bristol. In datzelfde jaar, 1965, presenteerde Toyota een auto waar menig autohart sneller van ging kloppen. Het toen al degelijke en misschien wat saaie merk ging totaal los en presenteerde op de Tokyo Motor Show een model dat het op moest nemen tegen de Porsche 911: de 2000GT. De bijzondere en uiterst zeldzame Toyota 2000GT.

Yamaha en Nissan

Destijds had Toyota exact dezelfde status als nu en leek het synoniem te staan voor zuinig en betrouwbaar. Om te laten zien dat zij meer konden dan het bouwen van saaie en degelijke vervoersmiddelen, ontwikkelden de ingenieurs een heuse sportwagen en de 2000GT zag eind 1965 het levenslicht. Het ontwerp en idee van de 2000GT werd in eerste instantie aangeleverd door een ontwerper van het – eveneens Japanse – bedrijf Yamaha, Albrecht Goertz. Hij kreeg van Toyota’s concurrent, Nissan, de opdracht een sportauto met twee zitplaatsen te ontwikkelen. Het ontwikkelingsproces werd in gang gezet maar na het bouwen van een prototype trok Nissan zich terug uit het project. Het ontwerp werd vervolgens aangeboden aan Toyota en het tot dan toe vrij behoudende merk accepteerde het ontwerp maar deed dat niet zomaar.

Ontwerp geperfectioneerd

Toyota’s eigen designafdeling, onder leiding van Saturo Nuzaki, ontwierp de auto opnieuw en perfectioneerde op deze manier het design. De 2000GT werd een uiterst gestroomlijnde auto met fraaie rondingen die je soms doen denken aan de beroemde Jaguar E Type. De 2000GT beschikte over opklapbare koplampen die samen met de verstralers in de bumper zorgden voor een uniek aanzicht. Enige vorm van bescherming van de carrosserie ontbrak en enkel twee rubberen stootstukken voorop konden eventuele schade voorkomen. Op de voorste zijschermen plaatste Toyota de buitenspiegels die net als vele andere onderdelen waren verchroomd. Dit was destijds in Japan een vrij gebruikelijke locatie voor de buitenspiegels.

Palissander hout

Aan de achterzijde van de slanke en lage carrosserie, zagen wij vier in chromen behuizing gemonteerde ronde achterlichten en een centraal geplaatste dubbele uitlaat. Ook hier had Toyota de auto voorzien van twee rubberen stootstukken terwijl de achterste zijschermen plaats boden aan de knipperlichten. Het interieur sloot mooi aan bij de bijzondere carrosserie door het luxe maar toch sportieve sfeertje. Het dashboard was versierd met Palissander gefineerd houtwerk en vele klokjes en de stoelen waren bekleed met zwart leder. Het houten stuurwiel gaf net dat beetje extra sfeer aan de auto terwijl een radio die automatisch zijn zenders zocht, vrij uniek in die tijd, zorgde voor muziek.

20 pk meer dan een..

Toch kunnen wij ons niet voorstellen dat er überhaupt werd geluisterd naar muziek in de 2000GT. In het vooronder lag namelijk een juweeltje van een motor die in basis afkomstig was uit Toyota’s topmodel, de Crown. Wederom werd er samengewerkt met Yamaha die de 2.0 zes in lijn motor onder handen nam. Onder andere de toevoeging van een dubbele bovenliggende nokkenas en drie Solex carburateurs zorgde voor een maximum vermogen van 150 pk. Ter vergelijking: Een Porsche 911 had destijds 20 pk minder. Dit vermogen werd via een handgeschakelde vijfversnellingsbak overgebracht op de achterwielen en Toyota plaatste tussen diezelfde wielen een sperdifferentieel. Een topsnelheid die ver boven de 200 km/u lag was mogelijk en remschijven rondom zorgden voor het nodige stopvermogen.

Sportauto’s uit Japan?

De 2000GT werd door professionele berijders en journalisten over de hele wereld geroemd om zijn rijeigenschappen en de auto werd al snel een icoon voor de sportieve Japanse auto-industrie. Toyota had eindelijk laten zien dat zij naast verstandige en enigszins suffe auto’s ook in staat waren om spannende en uiterst sportieve auto’s te ontwikkelen. Vele kenners verkozen de 2000GT boven de Porsche 911 als het aankwam op rijeigenschappen en vermogen.

You Only Live Twice

Om het succes extra te onderstrepen kreeg de 2000GT een bijrol in de James Bond film You Only Live Twice. Hoofdrolspeler Sean Connery had echter wat moeite met de 116 cm hoge/lage carrosserie van de 2000GT omdat hij er simpelweg niet in paste. Speciaal voor Bond creëerde Toyota een cabrioversie waarvan er slechts twee werden geproduceerd. Van deze twee auto’s is er slechts één die het heeft overleefd. Dit exemplaar is in handen van autoverzamelaar en showmaster Jay Leno.

1 Miljoen dollar zegt u?

Inmiddels zijn wij bijna 5 decennia verder en is de 2000GT nog steeds een bijzondere auto in de geschiedenis van Toyota. Na de GT konden we kennis maken met auto’s als de MR2, Celica en recentelijk nog de GT86 die door velen wordt gezien als de geestelijk opvolger. Ook de GT86 moet namelijk zorgen voor verjonging en een iets minder suffe aanblik voor het merk van de Prius. Met slechts 351 geproduceerde exemplaren, die stuk voor stuk werden gebouwd bij Yamaha, is de 2000GT inmiddels een vrij zeldzame klassieker geworden. Mocht er een exemplaar te koop staan dan zijn bedragen van 600.000 tot 1 miljoen dollar geen uitzondering. In Nederland zijn voor zover bekend slechts twee exemplaren. Één daarvan is in het bezit van Louwman&Parqui, de Nederlandse importeur van Toyota en Lexus.

De bijzondere en uiterst zeldzame Toyota 2000GT.

Recent Content