DAIMLER-DOCHTER FUSO PRESENTEERT DE VISION F-CELL, EEN VRACHTWAGEN OP WATERSTOF


Daimler Trucks & Buses, de bedrijfswagentak van het Daimler concern, benadrukte de afgelopen dagen nogmaals dat het voornemens is om de toekomstige bedrijfsstrategie volledig te richten op duurzaamheid en e-mobiliteit. In eerste instantie zal de fabrikant van bedrijfsvoertuigen zich concentreren op elektrische aandrijflijnen die door accu’s worden gevoed. Daarnaast zullen er ook elektrische bedrijfsvoertuigen op basis van brandstofcellen worden ontwikkeld. DAIMLER-DOCHTER FUSO PRESENTEERT DE VISION F-CELL, EEN VRACHTWAGEN OP WATERSTOF.

BRANDSTOFCELTECHNOLOGIE TESTEN

Het bedrijf presenteerde in dat kader Tokyo Motor Show ook een nieuw prototype, de waterstofauto “Vision F-Cell” van het Japanse dochtermerk Mitsubishi Fuso. Het prototype van deze 7,5 tons vrachtauto wordt door Fuso gebruikt om de mogelijkheden van brandstofceltechnologie voor diverse bedrijfsvoertuigen te testen.

VISION F-CELL

De 7,5 ton wegende Vision F-Cell heeft een aandrijving met een maximaal vermogen van 135 kW (184 pk) en kan worden uitgerust met accu’s met een capaciteit van 13,8 tot 40 kWh. De vier waterstoftanks geven de Vision F-Cell een bereik van maximaal 300 kilometer. De architectuur van de aandrijflijn is volgens de ontwikkelaars in principe vergelijkbaar met die van een normale elektrische vrachtwagen. Het verschil is een aanzienlijk kleine accucapaciteit, de brandstofcel en de waterstoftanks.

CONCEPT IS KLAAR VOOR DE MARKT

“Daimler werkt al meer dan 30 jaar aan aandrijvingstechnologieën op basis van waterstof. De brandstofcelvoertuigen van het bedrijf hebben al vele miljoenen kilometers afgelegd, wat bewijst dat het aandrijfconcept klaar is voor de markt”, aldus Daimler in een persbericht. Het voegt eraan toe: “De uitdagingen in de sector van de bedrijfsvoertuigen zijn echter zeer bijzonder, bijvoorbeeld wat betreft de levensduur en het laadvermogen. De elektrische aandrijving op accu’s en de waterstoftechnologieën bieden – afhankelijk van de toepassing – diverse voordelen. Die aandrijftechnologieën vullen elkaar dus aan. Het doorslaggevende criterium voor klanten van vrachtwagens en bussen is altijd nog het kostenaspect.”

EERSTE ELEKTRISCHE VRACHTWAGENS VAN FUSO ZIJN AL GELEVERD

Op het gebied van batterijvoertuigen is Fuso al voorbij het prototypestadium. Zo’n twee jaar geleden brengt de Japanse fabrikant al de eCanter, een volledig elektrische lichte vrachtwagen, in kleine series op de markt. Volgens Fuso zijn er nu meer dan 140 eCanters in gebruik in steden over de hele wereld, waaronder New York City, Tokio, Berlijn, Londen, Amsterdam, Parijs en Lissabon. Maar ook van de andere merken van Daimler Trucks & Buses zijn er al elektrische vrachtwagens op de weg.  Zo is de zware Mercedes-Benz eActros sinds vorig jaar in gebruik bij een aantal klanten in Duitsland en Zwitserland. In de VS worden momenteel de middelzware Freightliner eM2 en de zware Freightliner eCascadia bij klanten aan praktische tests onderworpen.

OVER 20 JAAR ALLEEN CO2-NEUTRALE VRACHTWAGENS

Daimler Trucks & Buses heeft aangekondigd dat het na 2039 alleen nog maar CO2-neutrale voertuigen op de Europese, Japanse, Noord-Amerikaanse en Mexicaanse markten zal aanbieden. Tegen 2022 zal het modellenpalet in de belangrijkste verkoopregio’s van Europa, de V.S. en Japan ook accu-gevoede elektrische voertuigen omvatten. Tegen het einde van het volgende decennium zullen er ook waterstofvoertuigen worden aangeboden.

Bron: elektrischeauto.nl

DAIMLER-DOCHTER FUSO PRESENTEERT DE VISION F-CELL, EEN VRACHTWAGEN OP WATERSTOF.

Recent Content