DAGRIJVERLICHTING REDT WEL DEGELIJK LEVENS


Dagrijverlichting is alles behalve voor het esthetische karakter van de wagen. Het heeft de bestaansreden het autoverkeer veiliger te maken. En volgens onze noorderburen lijkt het effectief te werken. DAGRIJVERLICHTING REDT WEL DEGELIJK LEVENS.

Sinds 2011 is dagrijverlichting voor nieuwe personenauto’s in Europa verplicht ten voordele van de verkeersveiligheid. In Nederland hebben ze nu cijfers bekendgemaakt die ze deels toewijzen aan de invoering van die dagrijverlichting. In een tijdspanne van vijf jaar zijn er in Nederland bijna zestig slachtoffers minder gevallen. In 2010 lieten 246 mensen het leven, in 2014 is dat getal teruggedrongen tot 187.

Maar de daling in slachtoffers is niet enkel te danken aan de dagrijverlichting. Nederland maakt zich sterk dat snelheidsbeperkende middelen zoals rotondes of verkeersdrempels er ook toe bijdragen.

TWEEWIELERS

Per 1 januari dit jaar is het nu ook verplicht voor nieuwe brommers en moto’s. Zodra de motor start zal ook de verlichting aangaan. Op die manier hoopt Europa ook daar een daling te zien in dodelijke slachtoffers. Het aantal slachtoffers op een brommer of moto is de laatste jaren enorm gestegen. In 2013 waren er 29 slachtoffers, een jaar later 55.

De zwakste weggebruiker op wielen, de fietser, heeft voorlopig nog geen verplichte dagrijverlichting. En iets in ons zegt dat dat niet heel lang meer zal duren.

DAGRIJVERLICHTING REDT WEL DEGELIJK LEVENS.

Recent Content