Corvette Stingray 2014: rijtest


De Corvette heeft tegenwoordig een dubbele naam, want het achtervoegsel Stingray is weer afgestoft. Oh en de Stingray is na het vertrek van Chevrolet uit Europa straks nog de enige Chevy die we hier kunnen kopen. Corvette Stingray 2014: rijtest.

Verwarrend? Ja een beetje natuurlijk wel, maar gelukkig weet iedereen exact waar je het over hebt zodra de naam Corvette valt. Ook de naam Stingray is niet geheel onbekend, want Chevrolet gebruikte die naam al voor de C2 (1963-1967) en voor de C3 (1969-1976). Die nummers staan voor de generaties en aangezien we inmiddels bij de C7 zijn aangeland is dit de zevende generatie van de Corvette.

Het braafste jongetje uit de klas.

Niemand zegt of schrijft dat ooit over een Corvette, maar het is de waarheid. Het gaat niet over het uiterlijk, de geluidsproductie of de prestaties, maar wel over het brandstofverbruik (en CO2-uitstoot). Iedere Europese autofabrikant heeft het inmiddels tot sport verheven om ook de 400+ pk kanonnen stationair sputterend door de testcyclus heen te lozen. Ze halen daarbij een brandstofverbruik dat de gemiddelde eigenaar alleen zal halen als ze door een trein gegrepen worden, door de klap bewusteloos raken, nog ettelijke honderden kilometers worden meegesleurd en bij het weer wakker schrikken op hun boardcomputer kijken.

Bij Chevrolet stond een goede score tijdens de NEDC cyclus niet heel hoog op het verlanglijstje. Dat is op zich niet zo’n probleem, behalve als je er graag een paar gele platen op schroeft. In plaats van dat Den Haag je beloont dat je een zeer substantiële accijns-bijdrage zal gaan doen, krijg je een CO2-strafheffing om je oren waarvan een klein Afrikaans dorp jarenlang in weelde kan leven #firstworldpains. In Nederland kost een Corvette Stingray € 124.995,-, in België rol je voor € 69.999,- de showroom uit!

Nieuwe LT1 V8

De V8 is volledig vernieuwd, maar heeft nog steeds onderliggende nokkenassen. Het zorgt ervoor dat de neus prettig laag kan blijven voor een beter uitzicht. In ECO mode heeft de V8 cilinderuitschakeling, zodat het praktijkverbruik prettig laag kan zijn, maar het motorgeluid wordt dan wel een beetje vreemd. Gelukkig zijn er diverse andere rijmodi, waarbij er kleppen in het uitlaatsysteem opengaan. Even revven is de snelste manier om iedereen wakker te krijgen voor het jaarlijkse buurtontbijt in de VINEX-wijk. Lekker luid dus.

De prestaties zijn ook meer dan prima. Dankzij 466 pk sprint de Corvette Stingray in 4,2 seconden naar de 100. De opgegeven topsnelheid van 292 km/u lijkt nog redelijk conservatief voor een auto met zoveel vermogen.

Zevenmijlslaarzen

Typisch genoeg heeft de Corvette Stingray hetzelfde euvel waar een 911 ook last van heeft: de handbak heeft zeven verzetten, maar voelt niet aan alsof sportiviteit heel hoog op het verlanglijstje stond. Met zeven versnellingen zou je een perfect gespatieerde bak kunnen afleveren, waarbij het zevende verzet lekker lang kan worden gelaten om het verbruik wat te drukken. Dat laatste hebben ze gedaan, maar ook de overige versnellingen zijn aan de lange kant. Het ontneemt de Corvette Stingray wat giftigheid die je van een 6,2 liter grote V8 met 466 pk zou mogen verwachten. Niet dat de Corvette C7 langzaam is, maar je zult wel zo nu en dan een lager verzetje willen kiezen.

50:50 gewichtsverdeling

En het bijbehorende weggedrag. Er zijn bakken met grip, de besturing is redelijk communicatief en een sperdifferentieel is standaard op de Corvettes die naar Nederland komen. Alle ingrediënten om echt leuk te sturen zijn aanwezig en de V8 moedigt je aan daar gebruik van te maken. De Corvette Stingray stelt niet teleur, tenminste zolang je de Dial-a-Mode in Sport of Track hebt staan.

High-tech

Wie in zijn hoofd heeft dat Amerikaanse auto’s technologisch achterlopen bij de Europeanen, zal positief verrast zijn door de Corvette. Welke Europese auto biedt een Performance Data Recorder om video en performance data op te slaan? Ook innovatief is het tire monitoring system waarmee kan worden bepaald of de banden koud, warm of heet zijn. Die data wordt gebruikt om onder meer het ABS en het elektronische sperdiffentieel aan te sturen.

Concurrentie en conclusie

In de Verenigde Staten kost een Corvette Stingray net geen 52.000 dollar, in Belgie 70 mille in euro’s en in Nederland een heftige 125 mille. Eén concurrent aanwijzen is daarmee wat moeilijk, want het prijspeil moet je daarin meenemen. Met de Nederlandse prijs van de Corvette Stingray komt een Porsche 911 in zicht. Qua interieurafwerking legt de Stingray het nog duidelijk af tegen een 911, maar qua prestaties en fun zijn ze aan elkaar gewaagd. De Jaguar F-type (als coupe of roadster) lijkt qua concept nog meer op de Corvette, maar met V8 zijn de Britten nog een slagje duurder.

Bron

Corvette Stingray 2014: rijtest.

 

Recent Content