Concept Car Mitsubishi Concept AR


Mitsubishi onthult visie op MPV van de toekomst. Concept Car Mitsubishi Concept AR.

Mitsubishi reist momenteel de wereld over met de Concept AR, hun visie op de MPV van de toekomst. Hij debuteerde in november afgelopen jaar op de Tokyo Motor Show en was ook te zien afgelopen maand in Detroit. Op de komende autosalon van Brussel toont het Japanse merk de concept car voor het eerst in Europa.

Compact met zes zitplaatsen

De Concept AR (waarbij AR staat voor Active Roundabout) is een MPV die qua grootte in het segment van de Citroën C4 Picasso valt. In zijn uiterlijk zijn onmiskenbaar SUV-invloeden verwerkt. Hij is weliswaar relatief compact (4.35 meter lang, 1.78 meter breed en 1.69 meter hoog) maar dankzij een ruime wielbasis en een ruimtelijk opgezet interieur biedt de Mitsubishi Concept AR zes zitplaatsen. De Japanners hebben zich gericht op zaken die er nu en in de toekomst toe doen en daarom werd het traditionele concept van de MPV verder uitgedacht. Zo beschikken alle zes de zitplaatsen over draaibare stoelen en een eigen mediahub waarmee externe apparatuur kan worden aangesloten. Ook op het gebied van veiligheid denkt de auto met de inzittenden mee. Zo is-ie uitgerust met onder andere dodehoekwaarschuwing, een grootlichtassistent, rijbaancontrole met actieve stuurhulp, adaptieve cruise control en een systeem dat een naderende aanrijding detecteert en probeert te voorkomen.

Hybride

Natuurlijk wordt de Concept AR ook voorzien van een zuinige motor. Mitsubishi voorziet ‘m van een 1.1 liter driecilinder met turbo die hulp krijgt van een elektromotor. Samen is de combinatie goed voor 100 kW/136 pk. De elektromotor helpt weliswaar bij accelereren maar houdt zich meer bezig met het opslaan van energie. De aandrijfkrachten worden middels een CVT-automaat naar de voorwielen overgebracht.

Gewichtsbesparing niet ten koste van comfort

Mitsubishi stelt er alles aan gedaan te hebben om de auto zo licht mogelijk te maken. Daarbij zijn zij zelfs zo ver gegaan als door te kijken naar manieren om gewicht op het dashboard te besparen en lichtere stoffen te gebruiken voor de bekleding. Een gewicht van de auto is evenwel niet bekend. De gewichtsbesparing staat voor het gevoel wellicht een beetje in contrast met de pogingen om het interieur zo aangenaam mogelijk te maken voor de inzittenden. Zo heeft de Concept AR een grotendeels glazen dak en wordt de auto ’s avonds subtiel van boven verlicht. Daarnaast heeft Mitsubishi extra geluiddempend materiaal gebruikt in het interieur en zijn er uitsparingen te vinden in de auto die het geluid moeten opnemen en neutraliseren voor een hoge mate van rust aan boord.

Over productieplannen voor de Concept AR zijn nog geen mededelingen gedaan. Wel liet Mitsubishi eerder al gasten rondrijden in Tokyo en Detroit. Wellicht gaat dit in Brussel ook gebeuren. 

Recent Content